תפריט נגישות

אסטרטגיית וולט דיסני

רונית גולדברג

רבים מבינינו מסתובבים לאורך שנים עם חלום או משאלה שהיינו רוצים להגשים. לכאורה, מרגע שאנו יודעים מה בדיוק אנו רוצים, התהליך אמור להיות פשוט: להתוות תוכנית פעולה ולהתחיל לצעוד בדרך להגשמת היעד... אך לא כך הוא!

בפועל, שמרגע שאנו הוגים את החלום מתחילים לצוץ הפחדים, המכשולים והמחסומים, שלא רק מרפים את ידינו, אלא לעיתים אף מונעים מאיתנו לחלום את החלום במלואו. למעשה, הפוקוס על המכשולים גודע את החלום בעודו באבו, ואינו מאפשר לחלום העוברי להתפתח ולהבשיל לכדי לידה.

יש בינינו אנשים שניתן להגדירם כ"אנשי חזון". אנשים אלו מסוגלים להתרומם מעל כבלי המציאות ולעוף על כנפי דמיונם אל מחוזות החלום, שם הם רואים בחזונם את התגשמות החלום הלכה למעשה. כאשר חלום זה רחוק מאוד מהמציאות הנוכחית שלהם, אנשים בסביבתם עלולים לתפוש אותם כהוזים ו"לא מציאותיים". הסביבה הקרובה שלהם אף עשויה להוכיח אותם על כך שהם שוגים בדמיונות ואינם מעשיים. לעיתים, "אנשי החזון" אינם מקשיבים לקולות המנסים לפקוח את עיניהם כדי שיראו נכוחה. הם אינם מוכנים לקחת בחשבון את האפשרות שקיימות אבני נגף, העלולות להכשילם בדרכם אל היעד, ולעיתים אפילו "מתאבדים על המטרה", וחווים התרסקות כואבת.

למעשה, המגבלה של אנשי חזון מסוג זה הינה היעדר חיבור למציאות, ומכיוון שכך הם חסרים את היכולת לראות את המציאות בצורה מפוכחת ולהגשים את חלומם הלכה למעשה, באופן המבטיח הצלחה במימושו.

לחלופין, אנו נתקלים באנשים שהם ביצועיסטים מצויינים, ויכולים להפוך כל רעיון לתוכנית פעולה אופרטיבית ויישומית, אך הם אינם "יודעים" לחלום. המגבלה שלהם היא שהם מקובעים בתוך גבולות המציאות כפי שהם תופשים אותה. בשל כך, הם אינם מסוגלים להגשים חלומות גדולים ולחולל פריצות דרך בחייהם, אלא רק ליישם את מה שנראה בעיניהם מציאותי ובר הגשמה.

השילוב בין "איש החזון" לבין ה"ביצועיסט" הוא שילוב מנצח היוצר סינרגיה נפלאה - גם היכולת לחלום בגדול, ללא גבולות, וגם היכולת לפעול באופן שלוקח בחשבון את מגבלות המציאות. כאשר אדם ניחן בשתי היכולות הללו, הוא יגיע בדרך כלל להצלחות מרשימות בחייו.

אחד האנשים המרשימים הללו, שהותיר את חותמו גם שנים רבות אחרי מותו, הינו וולט דיסני.

וולט דיסני הינו דוגמה מופלאה לאדם שהצליח להפוך את הפנטזיה שלו למציאות, ובכך לאפשר להמוני אנשים להגשים את הפנטזיות שלהם, בין אם באמצעות הסרטים הנפלאים שיצר, ובין אם באמצעות פארקי השעשועים שלו ברחבי העולם.

לפיכך, וולט דיסני המגלם בפועלו שילוב מוצלח של איש חזון ושל איש ביצוע, מהווה מודל הצלחה שניתן ללמוד ממנו רבות.

ואכן, רוברט דילטס, שתרומתו לתחום ה-NLP מרובה ומשמעותית, דגם את אסטרטגיית ההצלחה של וולט דיסני והפך אותה לכלי עבודה מעשי שכל אחד יכול ללמוד וליישמו לגבי כל שינוי שהוא רוצה לחולל בחייו.

לטענתו של דילטס, יכולתו של דיסני לקחת רעיון שהיה קיים בדמיונו בלבד ולהוציא אותו לפועל באופן שמשפיע במישרין השפעה חיובית על חוויותיהם של אחרים, ולחבר את היצירתיות וכושר ההמצאה שלו יחד עם אסטרטגיה עסקית מוצלחת שזוכה בתמיכה ופופולאריות, הופכת אותו בוודאות לגאון.

השימוש במודל שדגם דילטס מדיסני מבטיח שנוכל לממש כל מטרה וחלום שיש לנו באופן מלא ומיטבי - מצד אחד, ומצד שני - שנעשה זאת בדרך בטוחה הלוקחת בחשבון את מגבלות המציאות ויכולה להן.

אסטרטגיית וולט דיסני

אסטרטגיית דיסני כוללת תנועה בין שלוש עמדות עיקריות, שכל אחת מהן מספקת נקודת מבט שונה על הדברים. האינטגרציה של שלושת הפרספקטיבות הללו, יוצרת את השילוב המנצח, המבטיח הצלחה בהגשמת המטרה.

להלן הנחיות מפורטות לשימוש במודל זה:

עמדה 1 - עמדת "החולם":
היזכר/י בסיטואציה בה היה לך חלום והיה לך ברור, בוודאות מוחלטת, שאת/ה עומד/ת להגשימו. סיטואציה שבה חלמת באופן חופשי ויצירתי, והעלית רעיונות חדשים ונפלאים להגשמת החלום. התחבר/י לחוויה הזו וחווה/חווי את התחושות שהיו לך שם: מה ראית? מה שמעת? מה הרגשת? מה אמרת לעצמך? באמצעות זיכרון זה עליך להתחבר למצב רגשי שבו את/ה יצירתי/ת, ומסוגל/ת לעוף על כנפי דמיונך, מבלי להתחשב במגבלות המציאות.

כשאת/ה במצב זה, חשוב/חשבי על המטרה שברצונך להשיג. הרגש/הרגישי כאילו הכול אפשרי. התחבר/י להרגשה שהחלום עומד להתגשם והמטרה תושג בוודאות. כיצד את/ה מרגיש/ה כאן? אילו דברים עולים בראשך כשאת/ה עומד/ת להגשים את חלומך?

עמדה זו היא עמדת "החולם הכול יכול". תפישת החולם היא: הכול אפשרי!

בשלב זה אין לבדוק באיזו מידה היעד הינו מציאותי, ואין לחשוב על המגבלות.

החזון שלי הוא... (דמיין/י אותו לפרטי פרטים: מה את/ה רואה? שומע/ת? מרגיש/ה?)
המטרה/מוטיבציה שלי לעשות זאת היא...
התועלות והרווחים שאפיק מכך הם...
ההוכחות לכך תהיינה...

עמדה 2 - עמדת "המציאותי":
היזכר/י בסיטואציה שבה פעלת מתוך מסגרת חשיבה מאוד מציאותית. סיטואציה שבה הגית תוכנית ברורה וריאלית שיכולת ליישמה ולהוציאה אל הפועל. התחבר/י לסיטואציה וחווה/חווי את התחושות של החוויה הזו מחדש: מה ראית? מה שמעת? מה הרגשת? מה אמרת לעצמך? באמצעות זיכרון זה עליך להתחבר למצב רגשי שבו את/ה מעשי/ת, ומסוגל/ת לבצע כל מה שנדרש להגשמת תוכנית הפעולה באופן תכליתי ופרקטי.

כשאת/ה במצב זה, חשוב/חשבי על תוכניתך להגשמת המטרה, על כל המרכיבים/אנשים המעורבים בהוצאת התוכנית אל הפועל, ועל כל האירועים המובילים אותך להגשמת המטרה, כרצף של תמונות היוצרות סרט. התחבר/י לחוויה באופן מלא. מהי תוכניתך וכיצד היא יוצאת אל הפועל?

בעמדה זו, התפישה היא: "לו החלום היה מציאות!". שאלתו של "המציאותי" (הריאליסט) היא: איך החלום יכול להיות אפשרי במציאות הקיימת?. בשלב זה אין לחשוב על המכשולים ואין להתייחס למגבלות.

הצעדים הנדרשים ליישום ולהוצאתה אל הפועל התוכנית הם...
הצעד הראשון הוא...
לוח הזמנים למימוש תוכניתי הוא...
המעורבים בתהליך מימוש התכנית הם...
הפעולות הנדרשות מצידי הן...
הכלי שישמש אותי לצורך משוב מתמשך (אם אני מתקרב/ת למטרה או מתרחק/ת ממנה) הוא...
אדע שהמטרה הושגה כאשר...

עמדה 3 - עמדת "הביקורתי":
היזכר/י בסיטואציה שבה הייתה לך ביקורת עניינית על תכנית כלשהי, ביקורת שניתנה ליישום באופן חיובי ואפילו מעורר השראה. התחבר לסיטואציה וחווה מחדש את החוויה הזו: מה ראית? מה שמעת? מה הרגשת? מה אמרת לעצמך? באמצעות זיכרון זה עליך להתחבר למצב רגשי שבו את/ה מסוגל/ת להעביר ביקורת עניינית המתייחסת לכל היבט שניתן לשפרו.

כשאת/ה במצב זה, חשוב/חשבי על כל הדברים שעלולים להשתבש ולחבל בהגשמת תוכניתך.

בעמדה זו, התפישה היא: מה עלול להשתבש? מה יקרה אם משהו ישתבש?. "הביקורתי" חוזה את המכשולים הצפויים.

במצב הנוכחי הרווחים הם...
הדברים שאני עלול/ה להפסיד כאשר תוכניתי תתממש הם...
הדברים שעלולים להכשיל אותי/לשבש את תוכניתי הם...
האנשים/גורמים סביבתיים שעלולים "לחבל" בתכנית הם...
הסיכונים האפשריים הם...
האילוצים והמגבלות שצריך לקחת בחשבון הם...

לאחר שיש בידיך רשימה של כל המכשולים שעלולים לשבש את תוכניתך, עליך לנסח את כל המכשולים הללו שעלו בראשך כשאלות ל"חולם".

שאלות אלו תנוסחנה כשאלות לפעולה.

לדוגמה:

המכשול - "אין לי כסף"

השאלה - "איך אני יכול לגייס מקורות מימון?" או "איך אני יכול להשיג את המשאבים הכספיים הדרושים לי להוצאת תוכניתי אל הפועל?"

לאחר שנוסחו השאלות, יש לחזור לעמדת ה"חולם", שבה את/ה מחובר/ת למצב של יצירתיות ולתפישה שבה "הכול אפשרי", ומהעמדה הזו, של החולם שמבחינתו החלום הוא בבחינת וודאות מוחלטת, החולם שמצא פתרונות לכל הדברים שעמדו בדרכו, והגשים את רצונו... מהעמדה הזו - עליך לתת תשובות לשאלות שעלו בעמדת ה"ביקורתי".

עם קבלת התשובות היצירתיות של ה"חולם" לשאלות ה"ביקורתי", יש בידך תוכנית שלמה לחולל את השינוי הרצוי בחייך ולהגשים את חלומך!

בהצלחה!

הבהרות נחוצות לצורך ביצוע אפקטיבי של התרגיל:

כאשר עוברים מעמדה אחת לעמדה אחרת, יש לשנות מקום פיזי (בישיבה ניתן לעבור מכסא לכסא, ובעמידה ניתן לעבור ממקום פיזי אחד למקום אחר במרחב של החדר). לוולט דיסני ולצוותים שעבדו איתו היה חדר נפרד לכל אחת מהעמדות הללו, ואת כל הסרטים המצויירים שלו, יצר באמצעות אסטרטגיה זו. חברות שעובדות על עפ"י מודל זה, מפעילות בכל פרוייקט שלושה צוותי חשיבה, שכל אחד מהם שם את הפוקוס על פרספקטיבה שונה מבין 3 העמדות.
יש להקפיד על "שבירת מצב" (הסחת דעת ששוברת את המצב שהיינו בו בעמדה הקודמת, ומאפשרת לנו לצאת ממנו ולעבור למצב רגשי אחר), בין עמדה לעמדה.
ניתן לחזור על תהליך זה מספר פעמים, כדי לקבל תשובות לכל השאלות שצצות, ולחזק את החוויה.
רונית גולדברג, מרכז מטרות ללימודי אימון ו-NLP

ביבליוגרפיה

Dilts, R. B. Tools for dreamers: strategies for creativity and the structure of innovation. Meta Publications, 1991.

Dilts, R. B. Strategies of genius: volume 1 Aristotle, Sherlock Holmes, Walt Disney, Wolfgang Amadeus Mozart. Meta Publications, 1994

קורס להכשרת מדריכים.ות בהתמחות בילדים ונוער מגווני מגדר
הכשרה ראשונה מסוגה לאנשי טיפול המשלבת כלים תיאורטיים ומעשיים שיעניקו לך כישורי הדרכה בעבודה עם ילדים ונוער מגווני מגדר. לכל הפרטים >>
מעין - מידע מבוסס מחקר על ילדים ונוער מגווני מגדר, היברידי
12/01/2025
קוראים כאן ועכשיו - משוחחים אודות עבודתו של אריך פרום
בערב זה נחקור את הרלוונטיות של אריך פרום לעבודה הטיפולית דרך פרספקטיבה של שני ספרים חדשים מאת חוקרים בולטים בתחום.
מכון מפרשים, אונליין - לפרטים >>
24/11/2024
DBT כשפה טיפולית בטראומה אקוטית ומתמשכת
ערב הרצאות ויום סדנאות צוות מכון אופק לטיפול והוראת DBT
מכללה אקדמית ת'א-יפו,אונליין -לפרטים>>
19/12/2024
כנס הסכמה תרפיה החמישי
הכנס עוסק בשילוב סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות, ובתרומה של סכמה תרפיה לטיפול בסוגיות ייחודיות
האקדמית תל אביב יפו, יום עיון פרונטלי- לפרטים >>
18/3/2024
פסיכוזה בעולם משוגע
האיגוד לקידום גישות פסיכולוגיות וחברתיות לפסיכוזה בשיתוף עם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה מזמינים לכנס
האקדמית תל אביב יפו,יום עיון פרונטלי -לפרטים>>
23/12/2024
קורס להכשרת מדריכים.ות בהתמחות בילדים ונוער מגווני מגדר
הכשרה ראשונה מסוגה לאנשי טיפול המשלבת כלים תיאורטיים ומעשיים שיעניקו לך כישורי הדרכה בעבודה עם ילדים ונוער מגווני מגדר. לכל הפרטים >>
מעין - מידע מבוסס מחקר על ילדים ונוער מגווני מגדר, היברידי
12/01/2025
קוראים כאן ועכשיו - משוחחים אודות עבודתו של אריך פרום
בערב זה נחקור את הרלוונטיות של אריך פרום לעבודה הטיפולית דרך פרספקטיבה של שני ספרים חדשים מאת חוקרים בולטים בתחום.
מכון מפרשים, אונליין - לפרטים >>
24/11/2024
DBT כשפה טיפולית בטראומה אקוטית ומתמשכת
ערב הרצאות ויום סדנאות צוות מכון אופק לטיפול והוראת DBT
מכללה אקדמית ת'א-יפו,אונליין -לפרטים>>
19/12/2024
כנס הסכמה תרפיה החמישי
הכנס עוסק בשילוב סכמה תרפיה עם גישות טיפוליות אחרות, ובתרומה של סכמה תרפיה לטיפול בסוגיות ייחודיות
האקדמית תל אביב יפו, יום עיון פרונטלי- לפרטים >>
18/3/2024
פסיכוזה בעולם משוגע
האיגוד לקידום גישות פסיכולוגיות וחברתיות לפסיכוזה בשיתוף עם מכון מפרשים לחקר והוראת הפסיכותרפיה מזמינים לכנס
האקדמית תל אביב יפו,יום עיון פרונטלי -לפרטים>>
23/12/2024