תפריט נגישות

הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות צעירים: פרק לקריאה מן הספר 'הטרדה מינית - לא משחק ילדים'

איילת גלעדי

הקדמה

הפרק "הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות בני 12-4: האם יש דבר כזה?" מובא כאן במלואו באדיבות הוצאת רסלינג והמחברת. זהו הפרק הראשון אשר פותח את הספר, ״הטרדה מינית – לא משחק ילדים״, אשר עוסק בתופעת ההטרדות המיניות בקרב ילדים ונוער במערכת החינוך ובקהילה.

הפרק מביא סקירת ספרות קצרה על מיניות ומגדר בקרב ילדות וילדים בגילי 4-12, הכולל ידע תיאורטי על התפתחות הזהות המגדרית, ההבדל בין סקרנות, משחק תמים לבין הטרדה מינית ושכיחות ההטרדות המיניות בגילים אלו. לאחר מכן, המחברת מביאה תצפיות מפורטות של מקרים מתוך המערכת החינוכית, הכוללות התבוננות בדרך שבה הצוות החינוכי התנהל והגיב אליהם. בדיון על התצפיות, המחברת דנה במאפיינים ייחודיים להתרחשותן של הטרדות מיניות במסגרת בית הספר, כמו ההבדל בין הקנטה לבין הטרדה מינית, האופנים השונים שבו הצוות החינוכי עשוי להגיב למקרים אלו, וכן לתפקידם בהכרה בחציית הגבול האישי ובמניעתו. 

על הספר 

  • מחקרים אחדים מתייחסים אל תופעת ההטרדה המינית בקרב ילדי גן וכיתות בית הספר היסודי, בעוד בקרב מבוגרים תופעה זו עמדה במוקד המחקר הבין-לאומי במאה ה-20. פער זה, מותיר מטפלים ואנשי חינוך חסרי ידע וכלים להתמודדות עם מצבי הטרדה מינית בקרב ילדים בגילאי הגן ובית הספר היסודי.

    הספר הנוכחי, עוסק בשאלות ייחודיות העוסקות בהטרדות מיניות בקרב ילדים צעירים, למשל, מתי מופיעה לראשונה הטרדה מינית בקרב ילדים? כיצד מתפתחת תופעת ההטרדה המינית בין ילדים ומתבגרים? ובמה היא שונה מ״משחק״ או סקרנות מותאמת גיל? בתוך כך, הספר מציע התבוננות רחבה על בריונות, וגם בריונות מקוונת, לצד ובמקביל להטרדה מינית. בנוסף, הספר דן בהשלכות של תופעת ההטרדות המיניות גם בחברה ההומוסקסואלית והטרנסג'נדרית.

    הספר פונה לאנשי חינוך ומטפלים במסגרות החינוכיות והקהילה ומציג דרכים למניעת התופעה ולניהולה בתוך מערכת החינוך כבר בגילים הצעירים.

על הכותבת - ד"ר איילת גלעדי

ד"ר איילת גלעדי היא בעלת דוקטורט מאוניברסיטת (ARU (Anglia Ruskin University, אנגליה; בוגרת ומוסמכת האוניברסיטה העברית; מייסדת ומנכ"לית של עמותת "קול הילד"; סוציולוגית חינוכית, יועצת למניעת הטרדה מינית, חלוצה בעבודתה למניעת הטרדה מינית בקרב ילדים קטנים. גלעדי היא המנהלת האקדמית של "מלידה לאוניברסיטה": תכניות מניעה חינוכיות לגיל הרך במכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית.

לקריאת הפרק ״הטרדה מינית בקרב ילדים וילדות בני 12-4: האם יש דבר כזה?״ >>

למידע נוסף על הספר ורכישה

"פרויד. האאוטסיידר"
ולרב-שיח בהשתתפות: יאיר קדר, פרופ' שולמית גלר וד"ר מור שחורי סטאל בהנחיית ד"ר שרון זיו ביימן
המכללה האקדמית תל אביב יפו
31/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
28/4/2025
סדנה למטפלים - פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה מיועדת למטפלים רגשיים ונדרש רקע מקצועי מתאים בהפרעות אישיות ובטראומה בהנחיית אפרת הראל היימן, פסיכולוגית קלינית מומחית מכון מרווה
אונליין
6/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025
"פרויד. האאוטסיידר"
ולרב-שיח בהשתתפות: יאיר קדר, פרופ' שולמית גלר וד"ר מור שחורי סטאל בהנחיית ד"ר שרון זיו ביימן
המכללה האקדמית תל אביב יפו
31/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
28/4/2025
סדנה למטפלים - פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה מיועדת למטפלים רגשיים ונדרש רקע מקצועי מתאים בהפרעות אישיות ובטראומה בהנחיית אפרת הראל היימן, פסיכולוגית קלינית מומחית מכון מרווה
אונליין
6/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025