בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 49/19
'הסיפור שאינו נגמר' הוא ספר פנטזיה לילדים ומבוגרים אשר נכתב על ידי מיכאל אנדה בשנת 1979 ונע בעדינות בין מרחבי הדמיון והמציאות. בעלילת הספר שזורים זה בזה באופן יפהפה רעיונות אודות ביטחון עצמי הנובע ממקור פנימי ומסע לחיפוש אחר התפתחות ותחושת מסוגלות. דומה כי עיסוקו של הספר בנושאים אשר מדברים אל כולנו ומעוררים בנו הזדהות, הוא חלק ממקור כוחו העל-זמני. בעבודה הטיפולית, מפגש עם היבטים של ביטחון עצמי ותחושת ערך מתרחש לעתים קרובות, אך למרות זאת הוא עשוי להיות מאתגר במיוחד. חוויות של חוסר מסוגלות עשויות להיות נטועות בליבת העצמי של מטופלינו ולכן לא תמיד ברור כיצד לייצר עבורם חוויה אחרת. בגיליון הנוכחי קיבצנו עבורכם מאמרים והרצאות אשר דנים בנושאים אלו מפרספקטיבות שונות, בשאיפה להרחיב את ההבנה והחשיבה הטיפולית אודות בטחון, מסוגלות וערך עצמי.
נפתח עם מאמרו של פרופסור שלמה קניאל, השוואה לאחרים וערך עצמי - ניתוח מקרה. במסגרת המאמר, דן פרופ' קניאל בהסברים התאורטיים אשר עומדים בבסיס הנטייה האנושית לערוך השוואות לאחרים, ומביא תיאור מקרה אשר מציג כיצד השוואות אלו מעצבות את תחושת הערך העצמי. לצד התבוננות מעמיקה על התופעה, פרופ' קניאל מסביר כיצד ניתן לעבוד עם נטייה זו בטיפול ולרתום אותה לטובת תהליכי שינוי נפשיים.
נמשיך עם הרצאתה המרתקת של ד"ר נעמי אפל אודות הגברת הערך העצמי והמסוגלות העצמית בקרב ילדים: התפקיד ההורי. ההרצאה ניתנה במסגרת הכנס הדו-השנתי של האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי, ובמהלכה ד"ר אפל בחנה לעומק את מושגי הערך העצמי והמסוגלות העצמית, תוך הצגת טכניקות טיפוליות להעצמתם.
מאמרו של וורן קולמן, צרות עין, ערך עצמי ופחד מנפרדות, מתמקד גם הוא בשאלות של תחושת ביטחון ומסוגלות. במסגרת המאמר, קולמן מציע לראות בצרות העין תוצאה הגנתית אשר מתפתחת בעקבות כשל בחוויה האומניפוטנטית הראשונית. המאמר מביא דיון תיאורטי מרתק ובוחן כיצד צרות עין נקשרת אל תחושת חוסר ערך ועמדה מורכבת מול יחסי תלות.
נסיים עם המאמר המצוין של אורלי פישר אשר דן באחאות כהיבט משמעותי בעיצוב העצמי וחיי הנפש. לצד סקירה תיאורטית מקיפה של הכתיבה הפסיכואנליטית אודות אחאות והשפעתה על המבנים הנפשיים, פישר מביאה תיאור מקרה אשר מדגים כיצד יחסים מוקדמים עם אחים עשויים להתקשר לתחושות הביטחון, המסוגלות והערך העצמי בחיים הבוגרים.