תפריט נגישות

ויסות דיכאון וחרדה בגישת ה-EDT

אבישי בן-שטרית

גישת ה-EDT הינה אבולוציה של הטיפול הקצר, המאפשרת התמודדות עם בעיות קליניות מורכבות בזמן יחסית קצר. טיפול זה מסייע הן בסילוק הסימפטומים הן בשינוי ה-character והן בשיפור היכולת הבינאישית. (אצל ,Solomon & Neborsky, 2001). המטפל משקיע מאמץ רב לגייס את המטופל להיות שותף לתהליך הטיפולי ברמת היכולת הכי גבוהה שלו. אם לא תתעורר חרדה בטיפול, לא תהיה שום תנועה תרפויטית. מאידך, אם החרדה שמתעוררת בעקבות חשיפת רגשות "אסורים" (F), תהיה גבוהה מידי, תיווצר חזרה שוב על הטראומה הראשונית (Osimo, 2003, p.126) והמטופל ישתמש מיד בהגנות רגרסיביות, שיגרמו להרס הטיפול (Coughlin Della Selva 1996, p.92). לכן חברי ה-EDT ממליצים להכיר את הסימנים הכי עדינים של החרדה, כיצד מעוררים אותה וכיצד מווסתים אותה בטיפול. החרדה שעוסקים בה בטיפול דינמי חווייתי קצר מועד (ESTDP), הינה חרדה המתעוררת בהקשר לחשיפה של רגשות (F) שיש כלפיהם קונפליקט (A) .(Osimo 2003, p.126). במאמר זה נעסוק בעיקר בקודקוד החרדה (A) של משולש הקונפליקט (להלן) ונעסוק בקצרה בנושאים הבאים: א. מושג החרדה. ב. התפקיד האבולוציוני של החרדה ויתר הרגשות החוסמים (A). ג. חשיבות הופעת החרדה בטיפול. ד. ערוצי ביטוי החרדה. ה. החרדה בחדר הטיפול. ו. ויסות החרדה. להלן נבהיר את המושגים המרכזיים החוזרים במאמר: רגשות מפעילים (F): שם כולל גם לדחפים צרכים ורצונות אוטנטיים בנוסף לרגשות מפעילים, שהחרדות וההגנות מונעות את חווייתם או ביטויים. חרדה (A): שם כולל לכל הרגשות החוסמים הכוללים גם אשמה, בושה וסבל נפשי. (Malan, 1979 ובעקבותיו גם McCullough, 1997; Osimo, 2003). הגנות (D): כוללות מחשבות, התנהגויות ורגשות לא אדפטיביים (McCullough, 1997).

למאמר המלא לחצו כאן

"פרויד. האאוטסיידר"
ולרב-שיח בהשתתפות: יאיר קדר, פרופ' שולמית גלר וד"ר מור שחורי סטאל בהנחיית ד"ר שרון זיו ביימן
המכללה האקדמית תל אביב יפו
31/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
28/4/2025
סדנה למטפלים - פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה מיועדת למטפלים רגשיים ונדרש רקע מקצועי מתאים בהפרעות אישיות ובטראומה בהנחיית אפרת הראל היימן, פסיכולוגית קלינית מומחית מכון מרווה
אונליין
6/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025
"פרויד. האאוטסיידר"
ולרב-שיח בהשתתפות: יאיר קדר, פרופ' שולמית גלר וד"ר מור שחורי סטאל בהנחיית ד"ר שרון זיו ביימן
המכללה האקדמית תל אביב יפו
31/3/2025
אובדן טראומטי של הורים בילדות
גורמי סיכון והגנה על בריאות הנפש
מכון מפרשים ,המכללה האקדמית תל אביב יפו
4/4/2025
פסיכולוגיה של האישה ודרכי טיפול מותאמות
המרכז לטיפול בנשים ובטראומה בהנהלת ד"ר ענת גור
קורס אונליין בהנחיית ד'ר ענת גור
28/4/2025
סדנה למטפלים - פסיכולוגיה של התעללות
הסדנה מיועדת למטפלים רגשיים ונדרש רקע מקצועי מתאים בהפרעות אישיות ובטראומה בהנחיית אפרת הראל היימן, פסיכולוגית קלינית מומחית מכון מרווה
אונליין
6/5/2025
פסיכוזה בעולם משוגע: הרצאות נבחרות
יום העיון יעסוק במפגש בין מצוקות נפשיות עמוקות לבין מציאות חברתית מטלטלת
האקדמית תל אביב יפו
30/5/2025
טיפולי פסיכותרפיה עם חומרים משני תודעה
יום העיון יעסוק בתחום המרתק והמורכב של טיפול בחומרים משני תודעה.
המכללה האקדמית תל אביב יפו
16/5/2025
״שיטת אַיֶכָּה״ להורות מגדלת: חידושים ויישומים
מושב ראשון: אייכה במבט עכשווי מושב שני: אייכה ממבט אינטגרטיבי מושב שלישי: סדנאות בחירה
המכללה האקדמית תל אביב יפו
13/6/2025