גל בלוה
טיפול באמצעות טבע ואתגר Nature Adventure Therapy הנו גישת טיפול המיועדת לטיפול במגוון בעיות נפשיות והתנהגותיות, בקרב אוכלוסיות שונות.
"מסעות הישרדות" היו חלק מחיי היומיום של האדם הקדמון. לצורך קיומם ירדו בני האדם בסירותיהם במפלי מים, טיפסו על הרים, ונמצאו במצבים שהיום היינו מגדירים כמסעות יחיד ("סולו") (Rainse, 1989). מאוחר יותר החל האדם להשתתף בפעילויות מאתגרות (adventure activities) לצרכי פולחן, סיפוק סקרנותו הטבעית או חיפוש אחר ריגושים (רומי וכהן, 1998).
למדבר היה תפקיד חשוב אצל אנשי אמונה. לידת היהדות ומעמד הר סיני היו במדבר, לידת האסלאם היתה במדבר, האיסיים חיו במדבר, הנזירות הנוצרית הקימה מערות התבודדות במדבר. המדבר הוא מקום של חיפוש תשובות קיומיות, התקרבות לכוחות הבריאה. שם גדלו מנהיגים כגון משה ודוד, שם ניתנה התורה, ושם עבר עם ישראל ארבעים שנה עד שנכנס לארץ המובטחת, ארץ-ישראל. יש משהו מיוחד במדבר שמביא אנשים לחשיבה ולהרהורים ולחיפוש אחרי סודות החיים והיקום (ברגר, 2008).
קורט האן, שהיה אחד החלוצים בתחום החינוך ההתנסותי (Experiential learning), חרט על דגלו את הסיסמה "למד תוך כדי עשייה", ויישם את רעיונותיו לראשונה בבי"ס בגרמניה ב-1920 כאשר הקים תוכנית למידה בשטח, אשר לטענתו מובילה לצמיחה ספונטנית של ערכים אישיים וחברתיים כגון-התחשבות בזולת, שליטה עצמית, אומץ לב, והגשמת המטרה (רומי וכהן, 1998). המיסוד של "תוכניות הרפתקה" (Adventure program) החל בארה"ב במאה ה-19. מאז ועד היום השתכללו התוכניות ולבשו פנים וצורות שונים, תוך שמירה על מס' עקרונות בסיסיים. תוכניות אלו נשענות על מספר גופים תאורטיים שביניהם חינוך התנסותי, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, טיפול קבוצתי, טבע-תרפיה, פסיכולוגיה חיובית, ואף תיאוריות פסיכואנליטיות שונות כגון תאוריית יחסי אובייקט, תאוריית ההתקשרות, פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית ועוד.
במסגרת עבודה זו תוצג סקירה מקיפה של הגישה הטיפולית באמצעות שטח ואתגר על עקרונותיה, בסיסיה התיאורטיים, מחקרי הערכה ועוד, תוך התמקדות בטיפול באוכלוסיית נפגעי טראומה, בחינת התאמתה לאוכלוסיה והאפקטיביות שלה.
לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
הכותבת היא גל בלוה, עו"ס קלינית מתמחה בטיפול שטח (בגישת ה-wilderness therapy) וטיפול בטראומה.