פרופ׳ דורית אמיר
הפרק ה-9 'סוגיות בתרפיה במוזיקה רב-תרבותית' מובא כאן במלואו מתוך הספר 'ושוב להיפגש עם הצלילים' באדיבות המחברת והוצאת הספרים רסלינג. ניסיונה של המחברת בתרפיה במוזיקה עם עולים חדשים ואנשים מתרבויות שונות בישראל, הוביל אותה להקדיש תשומת לב רבה יותר לנושאים תרבותיים ולהתבונן בעבודתה גם בפרספקטיבה אשר מחוץ לחדר הטיפולים. המטופלים, המודרכים והתלמידים אשר היא פגשה במארג החברתי הישראלי הם בגילים שונים ובאים ממגוון קבוצות דתיות, אתניות ותרבותיות – יהודים, חרדים, דתיים, חילוניים, ערבים נוצרים וערבים מוסלמים.
בפרק הנוכחי, המחברת עוסקת במתחים תרבותיים וחברתיים כפי שהם מתגלמים בתרפיה במוזיקה מתוך ההבנה כי זהות עצמית קשורה לזהות חברתית. בני האדם מאמצים ומפנימים מה שמתאים להם מהתרבות של האחר ודוחים מה שאינו מתאים להם. על מנת להדגים זאת, מציגה המחברת את המקרה של אנה (שם בדוי), סטודנטית במגמה לתרפיה במוזיקה שעלתה לפני כ-5 שנים מברית המועצות, אשר בחרה לבצע מנגינות ללא מילים. בנוסף, דרך הצגת דינאמיקה קבוצתית במהלך תרפיה במוזיקה, עוסקת המחברת בחוסר איזון המתבטא בהזדהות או התנגדות עם שירים המזוהים עם קבוצה חברתית מסויימת, כמו שירים חסידיים.
הספר ״ושוב להיפגש עם הצלילים״ עוסק בדיסציפלינת התרפיה במוזיקה בעולם בכלל ובארץ, ומעלה נושאים ושאלות הנוגעים למהות המקצוע, לזהותו המקצועית של המטפל במוזיקה, לפרקטיקה, לתיאוריה ולמחקר
המחברת, פרופ׳ דורית אמיר, מציגה מציגה מושגים, גישות וכיוונים עכשוויים בשדות המשפיעים על דיסציפלינת התרפיה במוזיקה אשר עיצבו את תפיסת עולמה המקצועית. בתוכם, פילוסופיית ההעצמה ורפואה סלוטוגנית; התמקדות בפסיכולוגיה חיובית ובצמיחה פוסט-טראומטית. זאת ועוד, בתחום המוזיקולוגיה המונח 'מיוזיקינג' מקבל תשומת לב מיוחדת, ובתחום חקר המוח היא מציגה התפתחויות במדעי המוח הקשורות למוזיקה.
המחברת עוסקת בדיסציפלינת התרפיה במוזיקה, תוך כדי כך שהיא מציגה גישות תיאורטיות חדשות הקשורות למושגים כגון פמיניזם, כוח, העצמה ואותנטיות. היא מתבוננת בשתי הגישות העיקריות בתרפיה במוזיקה, הראשונה היא 'תרפיה במוזיקה פסיכודינמית' והשנייה היא 'תרפיה במוזיקה מבוססת מוזיקה', היא מנסה ליצור ביניהן רצף ומציגה את מודל המיוזיקינג שבנתה בהקשר של תרפיה במוזיקה.
הספר כולל פרק המוקדש לתרפיה במוזיקה וטראומה, ובו המחברת מתמקדת בצמיחה פוסט-טראומטית, תוך כדי הצגת דוגמאות מעבודתה הטיפולית עם נשים אשר חוו טראומה ואובדן בחייהן. נושא אחר המובא בספר הוא תרפיה במוזיקה רב-תרבותית. לסיום, אמיר פורסת את האני מאמין שלה בקשר לעתיד התרפיה במוזיקה בארץ.
פרופ' דורית אמיר היא תרפיסטית במוזיקה, מדריכה סטודנטים ואנשי מקצוע ומטפלת במגוון אוכלוסיות. מקימת המגמה לתרפיה במוזיקה באוניברסיטת בר אילן, מומחית למחקר איכותני בתרפיה במוזיקה אשר מרצה ומלמדת באוניברסיטאות רבות ברחבי העולם.