צוות בטיפולנט
כתב עת מקצועי לפסיכותרפיה - גיליון 26/19
פרופ' גארי דיימונד | פרופ' יונתן הפרט | פרופ' אוריה תשבי | ד"ר דנה אציל-סלונים
בגיליון הנוכחי אנו מביאים צילומי הרצאות מכנס הייסוד שקיימה הקבוצה הישראלית למחקר בפסיכותרפיה, בשיתוף עם מרכז פרויד לחקר הפסיכואנליזה ומכון מפרשים, בנושא מחקר בפסיכותרפיה בישראל - החיפוש אחר מנגנונים המקדמים שינוי והתפתחות. הכנס קרא למפגש בין העוסקים במחקר בפסיכותרפיה, באקדמיה ובשדה, על מנת לעודד את התפתחות הקהילה ולייצר פלטפורמה להתהוות שיתופי פעולה. יום העיון היה עשיר ומקיף ביותר והוא קיבץ תחתיו חוקרים ומטפלים מגישות שונות. כיוון שהיום כלל מספר רב של הרצאות במושבים מקבילים, אנו נביא כאן במהלך השבועות הבאים רק חלק מן ההרצאות המרתקות שניתנו בכנס. הפעם בחרנו להתמקד בהרצאות אשר התייחסו לאופן בו ראוי לערוך מחקר בפסיכותרפיה ולשאלת הפיתוח של קהילת קלינאים-חוקרים בישראל.
נפתח עם הרצאתו המרתקת של פרופ' גארי דיימונד אודות תהליכי שינוי בתוך הטיפול, תוצאות הטיפול והכשרת מטפלים. פרופ' דיימונד הציג בהרצאתו, באמצעות מחקר לדוגמה ממעבדתו, סוג מחקר המכונה Micro-Analysis, אשר מאפשר לבחון תהליכים המתרחשים בקנה מידה של שניות ודקות. בפסיכותרפיה, מחקר מסוג זה נעשה באמצעות ניתוח של קטעי וידאו המתעדים מפגשים טיפוליים וניתן לבדוק באמצעותו כיצד מתרחש שינוי בטיפול וכיצד יש לנהל את התהליך הטיפולי.
נמשיך עם הרצאתו המצוינת של פרופ' יונתן הפרט, "לא ניתן לשנות אלא בעזרת מדידות: חשיבותו של משוב במחקר ויישום". פרופ' הפרט התמקד בהרצאתו בהשקפה לפיה לא ניתן לשפר משהו אשר אינו ניתן למדידה. ביחס לכך הוא הדגים באמצעות ממצאים שונים, את משמעותו הקריטית של משוב ממטופלים להצלחת הטיפול ואת תפקידו החשוב בתהליך הפיכתם של פסיכותרפיסטים למומחים בתחומם.
בהמשך לשתי ההרצאות הקודמות, בחרנו להביא כאן את הדברים החשובים שנאמרו במליאת הסיכום לכנס, אשר אפו להתייחס לשאלה כיצד חוקרי פסיכותרפיה צומחים. ראשית, דיברה פרופ' אוריה תשבי על תהליך הצמיחה האישי שלה בהתפתחות מקלינאית לקלינאית-חוקרת. בדבריה ציינה מספר היבטים משמעותיים הקשורים בהצלחת ההתפתחות של חוקרי פסיכותרפיה.
לאחר מכן, נשאה דברים ד"ר דנה אציל-סלונים אשר התייחסה לקיום הכנס כעדות למוכנותו של השדה לקראת חיבור בין פרקטיקה למחקר. כמו כן, בדומה לפרופ' תשבי, הביאה ד"ר אציל-סלונים את נקודת המבט שלה על מה שמאפשר הכוונה ופיתוח של אנשי מקצוע והדגישה את תפקידי המפתח של חוקרים, מנהלי תחנות טיפוליות וקהילת ה-SPR בתהליך זה.