הסביבה הבית ספרית מהווה רכיב מרכזי בעולמם של תלמידים, ילדים ובני נוער. יועץ חינוכי הוא איש מקצוע המשולב במערכת הבית ספרית במטרה לאתר ולסייע לתלמידים אשר מפגינים קשיים או מתקשים להשתלב במערכת החינוכית, ובעיצוב סביבה בית ספרית אשר מותאמת לצורכיהם החינוכיים וההתפתחותיים של הלומדים בה.
יועץ חינוכי הוא איש מקצוע אשר סיים תואר ראשון בתחומים של חינוך או ייעוץ חינוכי, ותואר שני לפחות בייעוץ חינוכי. לימודי התואר השני בייעוץ חינוכי כוללים לימודים תיאורטיים והתנסות מעשית המכוונים להרחבת הידע של היועץ החינוכי בתחומים של התפתחות הילד והמתבגר, אסטרטגיות ייעוץ פרטניות ומערכתיות, פסיכופתולוגיה של הילד והמתבגר וכן הלאה. כמו כן, כחלק מהכשרתו התיאורטית יועץ חינוכי ייחשף גם לסוגיות ספציפיות הרלוונטיות לעבודה ייעוצית עם ילדים ומתבגרים כאלימות, רב תרבותיות, מיניות בגיל ההתבגרות, לקויי למידה וכן הלאה. בנוסף, כאמור, הכשרתו של יועץ חינוכי תכלול גם השתתפות בפרקטיקום מעשי בו יוכל להתנסות במתן שירותי ייעוץ תחת הדרכתו של יועץ חינוכי מנוסה.
הכשרתו הבסיסית של יועץ חינוכי ממוקדת בהבנת תהליכים ומתן שירותי ייעוץ לילדים, נוער וצוותים חינוכיים במסגרת מוסדות החינוך, אך יועץ חינוכי המעוניין בכך יכול לעבור הכשרה גם בתחומי ייעוץ נוספים שביניהם ייעוץ זוגי, ייעוץ קריירה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, סיוע במצבי חרדה ומשבר ועוד.
במסגרת עבודתו, יועץ חינוכי ישתלב במערכת הבית ספרית במטרה לסייע הן בבניית אקלים חינוכי מיטיב ומקדם והן בקידום השתלבותם, הסתגלותם ורווחתם של תלמידים אשר מתמודדים עם קשיים בהיבט התפקודי, הלימודי, ההתנהגותי או החברתי. בהתאם, תחומי פעילותו של יועץ חינוכי הם מגוונים ונוגעים למספר אספקטים מרכזיים:
איתור צרכים: בין היתר, יועץ חינוכי אחראי על איתור וזיהוי תלמידים אשר תפקודם או הסתגלותם לוקים בחסר. זאת, דרך הצעת היועץ את עצמו ככתובת לתלמידים החווים קשיים ודרך הכשרה והכוונה של צוות ההוראה הבא במגע ישיר ויומיומי עם התלמידים.
ייעוץ פרטני: כחלק מעבודתו, יועץ חינוכי עשוי להציע ייעוץ פרטני קצר מועד לתלמידים המתמודדים עם קשיים נקודתיים (חרדת בחינות, קונפליקט מול מורה, קושי חברתי). כמו כן, יועץ חינוכי יתאם בין הגורמים השונים הרלוונטיים לסיוע לתלמיד. במידה והמפגש עם התלמיד מביא את היועץ החינוכי למסקנה כי יש צורך בהתערבות טיפולית מעמיקה יותר (למשל, טיפול פסיכולוגי), מתפקידו להפנות את התלמיד לגורם המתאים ולוודא כי הוא אכן זוכה לטיפול הדרוש לאורך זמן.
בניית ויישום תכניות התערבות ומניעה: יועץ חינוכי מעורב בין היתר בבנייתן והוצאתן לפועל של תכניות התערבות ומניעה המכוונות לשיפור תפקודם של התלמידים ולמניעת מצבי משבר וקושי, ככל האפשר. לדוגמה, יועץ חינוכי יכול לפתח ולהטמיע תכניות התערבות המכוונות למניעת הפרעות אכילה או שימוש בסמים, לחיזוק יכולות התמודדות עם מצבי מתח ולחץ וכן הלאה.
ניהול מצבי משבר: כחלק מתפקידו, יועץ חינוכי אחראי גם על הכנה למצבי משבר וניהול הפן הרגשי של המשבר בפועל. כך, למשל, יועץ חינוכי יכול להנחות את הצוות החינוכי כיצד להגיב סביב חרמות ואירועים אלימים בין תלמידים, כיצד לסייע לתלמידים לנוכח מצבי משבר כמלחמה, מחלה או פטירת הורה של תלמיד וכן הלאה. בין היתר, יועץ חינוכי יוכל להציע סיוע פרטני לתלמידים אשר מתקשים באופן משמעותי להתמודד עם אירועי משבר שונים.
תמיכה וקידום של הצוות המקצועי: עבודתו של יועץ חינוכי אמנם ממוקדת בעיקרה ברווחתם של תלמידים, אך כיום ברור כי יכולותיו ורמת תפקודו של צוות ההוראה משפיעה בצורה משמעותית על רווחתם של התלמידים. בהתאם, יועץ חינוכי עוסק בין היתר בהקניית מיומנויות רגשיות ובין אישיות אשר יסייעו למורים לייצר קשרים איכותיים עם תלמידיהם, במניעת שחיקה, בפיתוח מוטיבציה וכן הלאה.