הקריירה ומקום העבודה שאנו בוחרים ממלאים חלק משמעותי ביותר בחיינו: לא רק שאנו מבלים שעות רבות מהיום במקום העבודה, אלא שהכיוון המקצועי בו בחרנו משפיע במרבית המקרים על זהותנו העצמית, האופן בו אנו מגדירים את עצמנו והסביבה החברתית בה אנו חיים. בהתאם לחשיבות הרבה שיש לכיוון המקצועי בו אנו בוחרים על חיינו, אנשים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם התלבטויות רבות הנוגעות לבחירת מקצוע: מה המקצוע המתאים לי ביותר? האם הכישורים שלי אכן מתאימים למקצוע עליו אני חולם? האם אני זקוק לעבודה יציבה עם שגרה קבועה ומוגדרת או דווקא לקריירה דינמית הכוללת מגוון רחב של התנסויות וחידושים? בהתאם להתלבטויות אופייניות אלו, התפתח התחום של אבחון תעסוקתי המבקש להציע מידע והכוונה רלוונטיים לאנשים המצויים בצומת דרכים בתחום הקריירה והתעסוקה.
אבחון תעסוקתי הוא אבחון אשר שם לעצמו למטרה לבחון את כישוריו, נטיותיו, מאפייני אישיותו ויכולותיו של הנבדק במטרה לסייע לו לזהות את כיוון הקריירה המתאים לו ביותר. בהתאם, ייעוץ קריירה יכול לסייע למגוון קבוצות אוכלוסייה:
צעירים לאחר צבא/טיול בחו"ל: חלק מהצעירים המסיימים את שירותם הצבאי ו/או את "הטיול הגדול" בחו"ל מרגישים שהגיע הזמן לבחור כיוון לימודי או תעסוקתי אך מתקשים לגבש החלטה ולהתחייב לתחום לימודי או מקצועי ספציפי. אבחון תעסוקתי מציע לנבדקים מקבוצה זו מידע על כישוריהם ונטיותיהם האישיות ועל התאמתם (או אי התאמתם) של אלו לתחומים מקצועיים שונים.
מעוניינים בשינוי קריירה: חלק מהאנשים אשר התחילו את דרכם בכיוון מקצועי מסוים מגיעים בשלב מסוים בחייהם לנקודה בה הם חשים כי הם אינם מצליחים, מסופקים או מתעניינים בתחום בו בחרו כפי שהיו רוצים להיות. אבחון תעסוקתי יכול לסייע לאנשים המצויים בשלב זו לזהות האם הם זקוקים לשינוי בתוך המקצוע, לשינוי קריירה או לשינוי סביבת עבודה. במידה ונמצא כי שינוי קריירה הוא אכן הפתרון המתאים לנבדק, אבחון תעסוקתי יספק גם מידע והכוונה על כיווני קריירה אשר יכולים להתאים.
בעלי לקויי למידה/ הפרעות קשב וריכוז: אנשים המתמודדים עם לקויי למידה משמעותיים ו/או הפרעות קשב וריכוז מתקשים לעתים למצוא את כיוון הקריירה המתאים להם. קושי זה עשוי לנבוע מהיעדר אמון בעצמם וביכולותיהם, תחושה שמסלול לימודים או קריירה סטנדרטי אינו מתאים להם וגורמים נוספים. בהתאם, אבחון קריירה מסייע במקרים אלו במיקוד קשייו ויכולותיו של הנבדק וזיהוי של האופן בו אלו יכולים למנוע ממנו או לאפשר לו להשתלב במסלול לימודי/תעסוקתי או בסביבות עבודה שונות. כך, למשל, במסגרת אבחון תעסוקתי אדם עם הפרעות קשב עשוי ללמוד כי הוא זקוק לסביבת עבודה תוססת ומגוונת הדורשת מעברים מהירים בין מטלות שונות.
אנשים המתקשים להשתלב בשוק העבודה: קשיים רגשיים ונפשיים, אבטלה ממושכת ונסיבות חיים ספציפיות עשויים להקשות על האדם להשתלב בשוק העבודה. במקרים אלו, אבחון תעסוקתי יכול להוות בסיס להבנה מעמיקה של קשייו התעסוקתיים ו/או התפקודיים של הנבדק, ולבניית תכנית שיקום תעסוקתית.
ראיון ראשוני: מפגש עם יועץ קריירה או פסיכולוג תעסוקתי אשר עורך סקירה של ההיסטוריה התעסוקתית, בדיקה ראשונית של מטרותיו ושאיפותיו של הנבדק ובחינה של הקשיים המעכבים או מונעים מהנבדק לבחור במסלול הקריירה המתאים לו.
אבחון: חלק מרכזי בתהליך של אבחון תעסוקתי הוא יום אבחון מקיף אשר כולל מגוון רחב של מטלות ומבחנים המספקים מידע על כישוריו, מגבלותיו, נטיותיו ומאפייניו האישיים-מקצועיים של הנבדק.
לאחר קבלת תוצאות האבחון, המאבחן עורך אינטגרציה של המידע ומזמין את הנבדק לפגישת משוב. בפגישה זו המאבחן משתף את הנבדק בתוצאות האבחון, מסביר את המסקנות אליהן הגיע מבחינת תחומי הקריירה המתאימים לנבדק ומציג לו כיווני קריירה אפשריים אשר מתאימים לנטיותיו כפי שבאו לידי ביטוי באבחון ובראיון. במסגרת שיחה זו המאבחן והנבדק מתבוננים יחד באלטרנטיבות הקיימות, בוחנים האם הן אכן מדברות אל הנבדק ובמידת הצורך - מנסחים המלצות שיוכלו לסייע לנבדק ללכת בכיוון הקריירה המתאים לו. כך, למשל, נבדק עם הפרעת קשב וריכוז עשוי להבין באמצעות אבחון תעסוקתי כי לא יוכל לפנות לכיווני הקריירה המושכים אותו ומתאימים לו מבלי שיקבל טיפול מתאים בהפרעת הקשב שלו.