תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

ריפוי בעיסוק

מדי יום, כמעט מבלי לשים לב לכך, אנו מבצעים מגוון רחב של פעולות תפקודיות הכוללות שמירה על היגיינה, אכילה, התארגנות וביצוע סדר היום שקבענו לנו וכן הלאה. למעשה, היכולת לתפקד ולהתנהל באופן עצמאי נחווית כמובנת מאליה כל עוד איננו מתמודדים עם פגיעה הקוטעת את יכולתנו או יכולתם של הקרובים לנו לתפקד באופן תקין. ריפוי בעיסוק הוא התערבות טיפולית-שיקומית אשר מבקשת לתת מענה לאוכלוסיות אשר יכולותיהן התפקודיות פגועות.

קרא עוד ...

אנשי מקצוע בתחום ריפוי בעיסוק

<<  לרשימה המלאה

מאמרים בתחום ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק
ואולי דווקא כן משחקים באוכל? על חשיבות החיבור בין משחק לאכילה
ריפוי בעיסוק
גינון טיפולי: למידה חברתית-רגשית בצמיחה
גינון טיפולי: למידה חברתית-רגשית בצמיחה
ריפוי בעיסוק
הכאב שקוף, אבל כואב! ראיון עם רן שורר על התמודדות עם כאב כרוני
הכאב שקוף, אבל כואב! ראיון עם רן שורר על התמודדות עם כאב כרוני
ריפוי בעיסוק
האם הילד שלך זקוק לריפוי בעיסוק?
ריפוי בעיסוק
גינון טיפולי: למידה חברתית-רגשית בצמיחה
הילד מתמודד עם הפרעת קשב וריכוז? ריפוי בעיסוק יכול לעזור
ריפוי בעיסוק
ריפוי בעיסוק לילדים
ריפוי בעיסוק לילדים

ריפוי בעיסוק - מה זה בעצם?

תפקוד יומיומי תקין מבוסס על רכישת יכולות מוטוריות, רגשיות וקוגניטיביות אשר מאפשרת לאדם לסמן את המטרה אליה הוא חותר וליצור רצף פעולות יעיל המכוון להשגתה. כאמור, יכולות אלו נחוות כמובנות מאליהן עבור מרבית האנשים, אך עבור אנשים המתמודדים עם קשיים מוטוריים, רגשיים או קוגניטיביים - המטלות הכרוכות בהן נחוות לא פעם ככמעט בלתי אפשריות. כך, למשל, הגעה לבית הספר עם ילקוט מאורגן עשויה להחוות על ידי ילד עם הפרעת קשב וריכוז כמשימה בלתי אפשרית, הציפייה למקלחת עצמאית יכולה לאתגר באופן משמעותי נער הסובל מאוטיזם ובניית סדר יום הכולל יציאה מהבית עלולה להיות חוויה קשה ומאיימת לאדם אשר עבר שבץ מוחי אשר הותיר אותו עם נכות פיסית ו/או קוגניטיבית.

ריפוי בעיסוק מכוון לחיזוק וקידום תפקודו של המטופל בהיבטים תפקודיים והרחבת יכולתו לתפקד באופן עצמאי ומספק בהיבטים פיסיים, קוגניטיביים וחברתיים - בהתאם להעדפותיו, צרכיו ויכולותיו. ריפוי בעיסוק מתאים למטופלים המתמודדים עם מגוון רחב של קשיים ובהתאם לכך, התערבויות של ריפוי בעיסוק יכולות להיות שונות מאוד באופיין. באופן כללי ניתן לומר כי ריפוי בעיסוק מורכב משלושה שלבים מרכזיים:

אבחון: התערבות של ריפוי בעיסוק תפתח תמיד באבחון של רמת התפקוד הנוכחית והקשיים התפקודיים איתם מתמודד המטופל. האבחון עשוי לכלול שיחה ישירה עם המטופל, צפייה במטופל כאשר הוא מבצע פעולות שונות ואיסוף מידע מקרוביו של המטופל בנוגע לתפקודו בהיבטי חיים נוספים.

בניית תכנית שיקומית-טיפולית: לאחר שלב האבחון, מרפא בעיסוק יוכל לסכם ולעבד את קשיי המטופל ובהתאם לממצאים - לבנות תכנית שיקומית-טיפולית הממוקדת בשיפור והרחבת יכולות המטופל. התכנית השיקומית-טיפולית אשר תיבנה במסגרת ריפוי בעיסוק תכלול בדרך כלל תכנית תרגולים מובנית למטלות בהן המטופל מתקשה, הכוונה להתאמת תנאי המחייה לכך שהמטופל יוכל לתפקד באופן עצמאי למרות מגבלותיו (למשל, שיפוץ חדר האמבטיה של קשיש והתקנת מעקה בטיחות באופן שיאפשר לו לשמור על תפקוד עצמאי ככל האפשר בביתו), והנחיית הסביבה כיצד לסייע ולקדם את המטופל.

ליווי התהליך השיקומי: במקרים רבים, חלק מהתהליך הראשוני של התכנית הטיפולית-שיקומית שנקבעה יתבצע עם המרפא בעיסוק. המרפא בעיסוק ינחה את המטופל, ילווה אותו בהתמודדות עם מטלות שונות ויסייע לו לרכוש כלים להתמודדות עם קשייו. במקביל, המטופל יונחה ליישם ולתרגל את המיומנויות שרכש גם בסביבתו הטבעית, כאשר המרפא בעיסוק ילווה את ההתקדמות ואת ההתמודדות עם הקשיים הנלווים לה.

ריפוי בעיסוק – למי זה מתאים?

ריפוי בעיסוק מתאים למגוון אוכלוסיות אשר עקב פגיעה רגשית, נפשית, פיסית או קוגניטיבית - מתקשות להשיג ולשמר תפקוד עצמאי. ריפוי בעיסוק מתאים במיוחד לאוכלוסיות הבאות:

ילדים עם הפרעות התפתחותיות והוריהם: ריפוי בעיסוק מתאים לילדים הסובלים מאוטיזם, פיגור, עיכובים התפתחותיים  ובעיות מולדות נוספות המלוות בקשיים  נפשיים, קוגניטיביים ו/או מוטוריים המגבילים את תפקודם. ריפוי בעיסוק מסוג זה יכלול גם הדרכה של הורי הילד.

ילדים ובוגרים עם נכויות ובעיות מוטוריות: ילדים ובוגרים המתמודדים עם בעיות ונכויות מוטוריות עשויים לתפקד באופן לקוי ולקבל מהסביבה מסרים של חוסר אמון לגבי יכולתם לתפקד באופן עצמאי יותר. ריפוי בעיסוק מסייע לזהות את הפוטנציאל התפקודי וללוות את המטופל בדרך להשגתו.

ילדים ובוגרים עם הפרעות קשב וריכוז: ריפוי בעיסוק מתאים לילדים ובוגרים אשר מתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז הפוגעות בתפקודם היומיומי, ויכולים להיעזר במסגרת של ריפוי בעיסוק כדי לבנות מיומנויות התארגנות ותפקוד טובות יותר.

ילדים ובוגרים המתמודדים עם הפרעות נפשיות: חלק מההפרעות הנפשיות כוללות פגיעה משמעותית בתפקוד ובמקרים אלו, ריפוי בעיסוק מסייע לחזק יכולות תפקודיות בסיסיות, לבנות סדר יום מחייב ולרכוש מיומנויות של התארגנות ושליטה עצמאית המאפשרות תפקוד תקין.

קשישים: ריפוי בעיסוק לקשישים מסייע לקשיש לשמר את תפקודו, לחזור לתפקוד עצמאי לאחר פגיעות פיסיות או קוגניטיביות ובאופן כללי - לייצר אורח חיים מספק ועצמאי על אף המגבלות הנובעות מהגיל.