תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

טראומות קטנות: כאב מצטבר של פצעים יומיומיים - פרק לקריאה

טראומות קטנות: כאב מצטבר של פצעים יומיומיים - פרק לקריאה

ד״ר שירי דניאלס, ד"ר מג ארול

בימים אלו שלאחר ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, אנו נוטים להתמקד ב"טראומות הגדולות", באובדן ובפצעים הגדולים והחיצוניים שנפערו באחת. הספר "טראומות קטנות" מאת ד"ר מג ארול – פסיכולוגית בריטית – מזכיר לנו כי גם הפצעים הקטנים, הפנימיים והסמויים מהעין, אלו שנראים בלתי משמעותיים, זקוקים לתשומת לבנו.

"טראומות קטנות" בימים של "טראומות גדולות"

בתפקידי כמנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) אשר נחשפת למצוקה והכאבים הנפשיים של הפונים הרבים, אני נכוחה לדעת כמה המעבר ממצב של שגרה למצב של חירום מתמשך לא הביא מזור למה שייסר אותנו לפני המלחמה. ההפך לרוב הוא הנכון, המצוקות עמן התמודדנו והקונפליקטים במערכות היחסים שניהלנו מתעצמים במצבי חירום, תוך שהם מושפעים ומשפיעים על הרווחה הנפשית שלנו.

אני נזכרת באותו פונה לער"ן שאומר בכאב – "למה כולם מדברים על חזרה לשגרה? לאיזו שגרה רוצים שאחזור? לעסק שקרס? לילדים שניתקו איתי קשר?". אישה צעירה פונה בזמן אזעקה "שיפלו פה אלף טילים", היא פוסקת, "אני רק רוצה אותו בחזרה". עבורה הבדידות היא גם מלחמה.

כשלא יודעים מה לא בסדר, אבל שום דבר לא מרגיש נכון

"חִשבו על אירוע או על חוויה שהשפיעו עליכם או ששינו אתכם בצורה חשובה, אבל לא נראו לכם משמעותיים מספיק בכדי לדבר עליהם". בשאלת מפתח זו, מזמינה אותנו ד"ר מג ארול למסע של גילוי טראומות קטנות אותן צברו במהלך החיים ואשר משחקות תפקיד משמעותי מאחורי הקלעים בבריאותם הנפשית.

בעודנו עסוקים בטיפול בפציעות הגלויות, הספר "טראומות קטנות" מבקש מאתנו להתבונן בפצעים הסמויים, באותן חוויות קטנות שהצטברו עם השנים והותירו חותם על נפשנו. הכלים המוצגים בו יכולים לסייע לנו בהתמודדות עם טראומות אלו, גם בזמנים של המשבר הלאומי הגדול ביותר בתולדותינו.

"מערכת חיסון" פסיכולוגית

טראומות קטנות הן בעלות משקל בדרך שבה אנו עשויים להתמודד עם טראומות גדולות. מודעות וקבלה של חוויות יומיומיות, אינטראקציות חברתיות, ואפילו מחשבות שליליות חוזרות, יכולות להשפיע על החוסן שלנו לטובה בעזרת פעולה נכונה.

הספר מזמן לנו מסע אישי אשר בו אנו לומדים להכיר את עצמנו טוב יותר ולהעניק לעצמנו את החמלה והתמיכה שאנו כמהים לה. הוא מזכיר לנו כי גם בזמנים קשים, יש בכוחנו להחלים ולצמוח. על כך מפרטת ד״ר מג ארול בספרה. 

קראו את הפרק הראשון 

בפרק אשר מובא כאן לפניכם ד"ר מג ארול מסבירה כיצד טראומה משפיעה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו, מבהירה מהו ההבדל בין טראומות "גדולות" לטראומות "קטנות", מונה את המקורות הרבים של טראומות קטנות ומסבירה כיצד התמודדות עמן מסייעת לנו לפתח מעין "נוגדנים" במערכת החיסון הפסיכולוגית שלנו. 

הקריאה בפרק עשויה לסייע לקוראיו להתחיל לפתח מודעות להשפעתן של טראומות קטנות על חייהם, זהו השלב הראשון של השיטה אשר מציעה המחברת – שיטת מק"פ (מודעות, קבלה ופעולה). בסוף הפרק ד"ר ארול מציעה תרגיל נשימה אשר מטרתו לעזור לקוראים ללמוד כיצד לשאת תחושות לא נעימות. 

לקריאת הפרק הראשון מתוך הספר

על הכותבת - ד"ר מג ארול

פסיכולוגית מוסמכת ומדענית מאוניברסיטת סארי בגילפורד, בריטניה, וסופרת אשר מתמחה בבריאות וברווחה נפשית. הגישה של ד"ר ארול מתמקדת בפתרונות ועצות ואסטרטגיות מעשיות להתמודדות עם הבעיות המאתגרות של החיים, שנוטות להיות מורכבות כשהם שהן שגרתיות.

על כותבת ההקדמה - ד"ר שירי דניאלס

המנהלת המקצועית הארצית של עמותת ער"ן, וראשת התוכנית לתואר שני בייעוץ חינוכי במכללה למנהל. מחברת הספרים "עוצמת ההקשבה — כיצד לסייע לסובבים אותך בזמן מצוקה רגשית ומשבר", ו"כאב אנלוגי בעידן דיגיטלי", בהוצאת מטר.

עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7 בטלפון 1201 ובאונליין באמצעות אתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.

לרכישה ולמידע נוסף על הספר

אנשי מקצוע בתחום

טיפול פסיכולוגי

עוד מאמרים שיעניינו אותך