"אינך יכול למנוע מצפרי העצב מלעופף מעל ראשך, אולם אתה יכול למנוע מהן מלקנן בין שערותיך".
כמטפלת שהתמחתה במצבי משבר וטראומה, התאהבתי במשפט זן זה מהרגע בו נתקלתי בו לראשונה, והוא הגדיר עבורי את גישתי למטופלי, כאל אנשים שנולדו בריאים, ורק נסיבות חיים מסוימות גרמו להם למצוקה רגשית, ולסימפטומים שונים. וחשוב מכך –שאין שום סיבה, לאף אחד, לספק למצוקות אלה בית של קבע.
אני מחזיקה בעמדה אופטימית מאוד, הנשענת על הגישה ההומניסטית, הרואה את האדם כמכלול, ומאמינה שכל אחד יכול לשפר את בריאותו הנפשית ואת איכות חייו, לעיתים בכוחות עצמו וסביבתו הטבעית, ולעיתים בעזרת אנשי מקצוע, לא משנה באיזו סביבת ילדות גדל ואילו משברים עבר בחייו. גם אני, גם אתה וגם את.
חינוך ארוך שנים על ברכי הגישה הנרטיבית, לימד אותי שתגובותיו של אדם אינן תוצאה של האירועים שחווה אלא של הדרך הסובייקטיבית בה הוא רואה את האירועים, ועל ידי הקשבה לכוחות ולהצלחות המבצבצים בין השורות של סיפורי המצוקה, והפניית הזרקור אליהם, ניתן לסייע לאדם לשנות את סיפור חייו, לראות את האירועים והנסיבות באור אחר ולחזק תחושות של מסוגלות והצלחה. עוד למדתי מהגישה הנרטיבית, לראות במטופל מומחה לבעיותיו ולפתרונות להם, ולעבוד עימו בשקיפות, בגובה העיניים ובשיתוף פעולה בהגדרת המטרות, בתכנון הטיפול ובהתנהלותו.
בשנות עבודתי בשדרות, בתקופה שבה נפלו יום יום טילים על העיר, התמחיתי במספר שיטות עבודה ממוקדות טראומה: EMDR, MBCT, MBSR. בכולן רכיבים מרכזיים של טיפול קוגניטיבי, מיינדפולנס וטיפול הוליסטי של גוף ונפש. הסיפוק הרב שחשתי מההצלחה לשפר התמודדות ובריאות נפשית גם בנסיבות קשות אלה, גרם לי להמשיך ולהתמחות בתחום הטיפול בטראומה, וכך הוספתי לארגז הכלים שלי גם היפנוזה, ביופידבק, פוקוסינג ומיינדפולנס, ולתחומי ההתמחות שלי גם טיפול בפגיעה מינית ובמניעת אבדנות. לימודים בבית ספר לפסיכותרפיה מבוססת אינטגרציה, ארזו עבורי את כל הכלים האלה במסגרת תיאורטית עמוקה המאפשרת שימוש גמיש ומושכל ביניהם.
במהלך התמחותי ב-EMDR למדתי שטראומה איננה רק אירוע דרמטי, וגם אירועי חיים שגרתיים, שאחרים שוכחים לאחר שבוע או חודש, עלולים להיחוות בנסיבות מסוימות כטראומטיים ולייצר סימפטומים והפרעות שונות. עוד למדתי, שמשבר טראומטי איננו גורם רק להפרעה פוסט-טראומטית, אלא גם להפרעות חרדה, דכאון, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, הפרעות כפייתיות כאבים כרוניים, התמכרויות ואבדנות. כך גדל מרחב העבודה שלי גם לתחומים אלה, בשימוש באותם כלים המשמשים לטיפול בטראומה.
כפסיכולוגית חינוכית, המתמקדת כ 40 שנה בהתערבות מוקדמת ובמניעה, לא פלא שהתחברתי במיוחד לפרוטוקול ל'התערבות מוקדמת בטראומה שקרתה לאחרונה (R-TEP). מחקרים מראים שהתערבות מוקדמת מונעת התפתחות הפרעה פוסט-טראומטית ושאר ההפרעות הנובעות ממשבר טראומטי. אני ממליצה מאוד, לכל מי שעבר אירוע משברי או טראומטי, להגיע בסמוך ככל האפשר לאירוע, להתערבות ממוקדת שעל פי רוב לא תעלה על 2-3 שעות, על מנת למנוע התפתחות סימפטומים והפרעות שונות.
האם באמת הכל נובע מנסיבות ואירועי חיים? האם אני מתעלמת מלקויות מולדות בתחומי הגוף והנפש? לגמרי לא! 25 שנות עבודה בחינוך המיוחד, עם תלמידים הסובלים מתפקוד קוגניטיבי נמוך, תסמונות שונות, הפרעות תקשורת, קשיים ניהוליים וקשיי ויסות רגשי לימדו אותי הרבה על לקויות מולדות. אולם כדברי מורי ורבי, פרופסור פויירשטיין ז"ל, שפיתח את תורת ההשתנות הקוגניטיבית המבנית: "לגנים יש הרבה מה להגיד, אבל אין להם את המילה האחרונה". באותה רוח אומר, שגם לטראומה יש הרבה מה להגיד. אבל אין לה את המילה האחרונה.
נכון להיום, אני עובדת בגישה אינטגרטיבית, מבינה את העובר על מטופלי דרך פריזמה התפתחותית דינמית, תופרת את חליפת הכלים הטיפוליים השונים לצרכי המטופל והקשיים עימם הוא מגיע.
אם גם אתם מאמינים בכוחות ההחלמה של הגוף והנפש, ואתם מחפשים טיפול בגובה העיניים, בשקיפות ובשיתוף פעולה, בשיטות יעילות, ממוקדות וקצרות מועד, אתם מוזמנים להתייעצות ראשונה בטלפון או במייל ללא תשלום.
האגודה הישראלית לטיפול באמצעות היפנוזה
עמותת EMDR ישראל
האגודה הישראלית לפסיכוסומטיקה
מדריכה מוסמכת כמפסיכולוגית חינוכית
בהסמכה להדרכה לטיפול EMDR