פסיכולוג חינוכי הוא פסיכולוג אשר סיים תואר שני לפחות בפסיכולוגיה והתמחה באבחון, טיפול ומתן מענה לילדים ובני נוער אשר מתמודדים עם קשיים בהסתגלות לסביבה החינוכית עקב קשיים רגשיים והתנהגותיים שונים.
עבודתו של פסיכולוג חינוכי מתקיימת בדרך כלל במסגרות חינוכיות (גנים, בתי ספר) סטנדרטיות או של חינוך מיוחד, וכוללת מספר היבטים מרכזיים.
איתור צרכים: פסיכולוג חינוכי המשולב בצוות הגן/בית הספר יסייע באיתור ילדים ובני נוער אשר הסתגלותם אינם טובה דיה באספקט ההתנהגותי, הרגשי או החברתי. כחלק מעבודתו, פסיכולוג חינוכי יכול להסתמך על דיווחי הצוות החינוכי, לקיים תצפית על התנהגות הילד ולקיים איתו שיחה ישירה במטרה לזהות האם קיים קושי הדורש התערבות מקצועית.
אבחון: במידה ותפקודו או השתלבותו של הילד במערכת החינוכית לוקה בחסר, פסיכולוג חינוכי עשוי להחליט על ביצוע אבחון פסיכולוגי אשר יאפשר לזהות ולמקד את קשייו של הילד, ולהמליץ על תכנית טיפולית מתאימה.
בניית תכניות התערבות פרטניות: כאשר ילד מתקשה להסתגל למסגרת החינוכית, חלק מתפקידו של פסיכולוג חינוכי יהיה בניית תכנית התערבות אשר תקדם את ההסתגלות והתפקוד. במרבית המקרים, התכנית תתבסס על שיתוף פעולה בין פסיכולוג חינוכי לבין הורי הילד והצוות החינוכי ותכלול אלמנטים התנהגותיים (למשל, תכנית חיזוקים חיוביים על התנהגות טובה), אלמנטים המכוונים להעצמת הילד (למשל, מתן תפקיד במועצת התלמידים) והפנייה לגורמים טיפוליים נוספים במידת הצורך.
בניית תכניות התערבות מערכתיות: פסיכולוג חינוכי אינו פועל רק לקידום ושיפור תפקודם של ילדים ספציפיים, אלא גם לשיפור והעצמת הסביבה החינוכית. כחלק מכך, פסיכולוג חינוכי יפעל להעשרת והדרכת הצוותים החינוכיים, הקניית ידע רלוונטי בתחום הפסיכו-חינוכי והנחיית הצוותים החינוכיים לבניית תכניות חינוכיות רלוונטיות.
ניהול מצבי משבר: במצבי משבר המערבים אלמנטים רגשיים, פסיכולוג חינוכי ינחה את הצוות כיצד לסייע לתלמידים להתמודד עם האירוע ויהווה כתובת לתלמידים אשר מתקשים להתמודד עמו באופן מיוחד. כך, למשל, פסיכולוג חינוכי יכול להנחות את הצוות החינוכי כיצד לנהוג במקרה של מלחמה, פטירת תלמיד או כאשר תלמיד לוקה במחלה קשה.
השתלבות במסגרות חינוך מיוחד: פסיכולוג חינוכי עשוי להשתלב גם במערכת החינוך המיוחד. עבודתו של פסיכולוג חינוכי העובד במסגרת חינוכית לילדים עם צרכים מיוחדים דומה לעבודתו במסגרות חינוכיות רגילות וכוללת הנחיית צוותים, איתור צרכים ובניית תכניות התערבות פרטניות ומערכתיות. עם זאת, לאור הצרכים הייחודיים של הילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד, עבודתו של פסיכולוג חינוכי במסגרות אלו תכלול בניית תכנית שיקומית-טיפולית עם מטרות תפקודיות, התנהגותיות ורגשיות המותאמת באופן אישי לכל ילד, ומעקב אחר התקדמותו בהיבטים הרלוונטיים.
השתתפות בוועדות החלטה או השמה: כחלק מתפקידו, פסיכולוג חינוכי ישתתף בוועדות החלטה והשמה ויתרום מהבנתו והידע הקליני שלו בכדי לסייע בבחירת המסגרת החינוכית המתאימה ביותר לצורכי הילד. כך, למשל, פסיכולוג חינוכי יכול לסייע בקבלת החלטה לגבי המשך לימודיו של הילד במסגרת חינוכית רגילה או העברתו למסגרת של חינוך מיוחד.
טיפול פסיכולוגי: פסיכולוג חינוכי עשוי להציע שירותי פסיכותרפיה במסגרת החינוכית או, במרבית המקרים, במסגרת פרטית. היכרותו של פסיכולוג חינוכי עם עולמם הרגשי של ילדים, והבנתו בנוגע לדרישות התפקודיות איתן הם מתמודדים במסגרת החינוכית, מקנה לו יכולת וניסיון להצעת שירותי פסיכותרפיה לילדים המתמודדים עם מגוון קשיים שביניהם הפרעות התנהגות, חרדה, דיכאון, היעדר מיומנויות חברתיות וכן הלאה.
הדרכת הורים: הורים לילדים המתמודדים עם קשיים רגשיים, קשיי הסתגלות למסגרת החינוכית או קשיים המצריכים שהות שלה ילד במסגרת חינוך מיוחד מתמודדים בדרך כלל עם דילמות ואתגרים ייחודיים. בהתאם, פסיכולוג חינוכי עשוי להציע הדרכת הורים אשר תסייע להורים ללוות את הילד ולסייע לו להתמודד עם קשייו על הצד הטוב ביותר. פסיכולוג חינוכי עשוי להציע הדרכת הורים ממוקדת סביב קושי ספציפי או לקיים הדרכת הורים ממושכת ומקיפה כאשר הילד מתמודד עם קשיים משמעותיים ומתמשכים.