תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

מחושך לאור – אם שכולה במסע "מלכת המדבר": פרק לקריאה

מחושך לאור – אם שכולה במסע "מלכת המדבר": פרק לקריאה

רותי שפר

בימים אלו שלאחר ה-7 לאוקטובר, כשהדי מלחמה נשמעים מצפון ומדרום, וכולנו חווים את ה"חושך", הקריאה בספר "רוצה להיות מלכה – סוד קסמו של מסע 'מלכת המדבר", מפיח בכל אחת ואחד מאיתנו את האמונה שיש בתוכנו את הכוחות לצאת מ"חושך לאור".

בשנת 2017 יצאתי מחדר הטיפולים כדי לשמוע את סיפורן של "מלכות המדבר". עברו שבע שנים מאז שפגשתי את הנשים, והתובנות החשובות שהן לימדו אותי ממשיכות להדהד בתוכי. למדתי מהן להיות קשובה לעצמי, להאמין ביכולות שלי לנווט את חיי בהתאם לבחירותיי, ובעיקר למדתי שאם יפעמו בי תקווה ואמונה – דבר לא יעמוד בדרכי.

על הספר "רוצה להיות מלכה"

הספר "רוצה להיות מלכה" מביא את סיפורן של ארבע-עשרה נשים, הצעירה בת 30 והמבוגרת בת 70, שיצאו למסע של "מלכת המדבר" לאחר שחוו את ה"חושך", ובעזרת המסע הצליחו להתחזק ולראות את ה"אור". הספר מנסה להתחקות אחר ה"קסם הטיפולי" שמתרחש במהלך המסע שאורך לא יותר משמונה עד עשרה ימים.

במסגרת הספר אני מביאה את סיפור חייהן וסיפור מסען של ארבע־עשרה נשים, שהשתתפו במסעות של "מלכת המדבר", וחשפו בפניי את סגור ליבן בראיונות המובאים כמונולוגים אותנטיים. נתוודע לאושרה שיצאה למסע כשהיא חווה משבר נפשי לאחר שאיימו עליה שיוציאו מתחת חסותה את בנה בעל הצרכים המיוחדים, שמיום היוולדו נלחמה בכל כוחותיה כדי לאפשר לו איכות חיים טובה, ולמרות שהסביבה הפצירה בה להרים ידיים – היא לא ויתרה, והמסע נתן לה "פוש כלפי מעלה". לאביטל, אם לשמונה, דוקטור לגנטיקה, שבעקבות המסע החליטה שהייעוד שלה בחיים הוא להיות מיילדת. לליאור, צעירת המרואיינות, שהמסע היווה עבור שלב משמעותי בתהליך ההתבגרות שלה, וגרם לה לעזוב את בית הוריה בצפון ולהתחיל את חייה הבוגרים במרכז.

דווקא בימים "חשוכים" אלו, כשמילים כמו: החלמה, ריפוי, שיקום ותקווה מהדהדות מכל עבר, הקריאה בספר "רוצה להיות מלכה", מאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו להאמין שיש בתוכם את הכוחות להתמודד, ואפילו לצמוח מתוך הקושי, כפי שקרה לנשים רבות שהשתתפו במסעות של "מלכת המדבר".

מה הקשר בין מסע "מלכת המדבר" לטיפול?

בעשרות השנים האחרונות החלו להתפתח עוד ועוד שיטות טיפול אלטרנטיביות שמתמקדות בהשגת מטרות קונקרטיות או רגשיות אותן מציב המטופל לעצמו. חלק מהטכניקות הללו מכוונות לעזור למטופל לנצל את המשאבים שקיימים בתוכו, זאת במטרה לעזור לו לעשות את השינוי לו הוא מייחל. באופן הזה, ניתן לטעון שהפרויקט של "מלכת המדבר", הוא סוג של טיפול אלטרנטיבי.

נשאלת אפוא השאלה – מה בתהליך שהנשים עוברות במסע של "מלכת המדבר" גורם להן לעשות חשבון נפש ולחשב מסלול מחדש?

בכל טיפול, תהיה שיטת הטיפול אשר תהיה, המוטיבציה של המטופל לעבור שינוי היא תנאי בסיסי להצלחת הטיפול. נשים רבות מגיעות למסע של "מלכת המדבר" כשהן מוצאות עצמן, במודע או שלא במודע, בצומת כלשהו בחייהן, ויש שנמצאות בנקודת זמן שבה הן מתמודדות עם חווית חיים קשה. חלקן מחלימות ממחלה קשה, חלקן מתמודדות עם אובדן או עם משבר נפשי, ואחרות ניצבות בפני החלטה הרת גורל, כמו האם לפרק קשר זוגי לא טוב או להתפטר ממקום עבודה.

מעצם הגדרתו, מסע "מלכת המדבר" הוא מסע אתגרי לנשים, וככזה, הוא מהווה בסיס להעצמה, וכאן טמון סוד קסמו. ההתמודדות עם אתגרים, אם מדובר בנהיגת שטח בג'יפים, בגלישה באומגה בין הרים וגאיות, במקלחת במים קרים באמצעות צינור ועוד, כל אלו, כשהמשתתפת נמצאת רחוק מהבית, מהמוכר, תורמים לחיזוק תחושת הערך והבטחון העצמי שלה ומטעינים אותה בכוחות.

מן ההיבט הפסיכולוגי, אפשר להגדיר את המסע של "מלכת המדבר" כקבוצה לתמיכה עצמית. תמיכה חברתית היא משאב חשוב ליכולת של האדם להתמודד עם קשיים ומצוקות, והיא מסייעת בחיזוק הביטחון והדימוי העצמי שלו. מעגלי הנשים שמתקיימים בהזדמנויות שונות במהלך המסע, נותנים לנשים את המרחב לשתף, להיחשף, להתקרב אל עצמן ולהתחבר לנשים האחרות, ובסופו של דבר להרגיש מעוצמות, ותחושה העוצמה היא זו שמשמשת עבור חלקן מנוף לעשיית שינוי כשהן חוזרות הביתה למציאות חייהן המוכרת.

יש לתת את הדעת לכך שמדובר בקבוצת תמיכה של נשים, שבה הנשים מוזמנות להסיר את המסכות שהן עוטות בחיי היום יום שלהן, ולבטא את מכלול האישיות שלהן, את החולשות לצד החוזקות כשהן נמצאות באווירה בטוחה, או במילה אחת – להיות אותנטיות. בהקשר הזה אפשר להזכיר את הפילוסופיה האקזיסטנציאלית ושיטת הטיפול שנגזרת ממנה, ששמה לה למטרה, לעזור למטופל להתחבר ל"אני" האמיתי שלו, ולנווט את חייו בהתאם לבחירותיו, עם כמה שפחות רעשי רקע מהסביבה.

"הסוד טמון בתמהיל המדויק של פעילויות מגוונות ובאווירה המופלאה, המאפשרת את החיבור ויצירת הקשר בין קבוצה של נשים שעוברות חוויה עוצמתית משותפת". אין כמו המשפט הזה, שמצוטט מהאתר הרשמי של "מלכת המדבר", כדי להבין מה עומד בבסיס חווית המסע, שמסייע לכל כך הרבה נשים "לצאת מחושך לאור".

מסעה של אם שכולה – "לצאת מחושך לאור": קראו פרק מתוך הספר

הפרק אשר מובא כאן לפניכם עוסק בנושא שהפך, לדאבוננו הרב, להיות סיפורן של משפחות רבות בישראל – שכול, אבל ואובדן. יהודית יצאה למסע "מלכת המדבר" לאחר ששכלה את בנה בתאונת אופנוע וחוותה תהליך של אבל ממושך.

בפרק הקריאה ניתן לקרוא את הריאיון שערכתי עם יהודית על מסע האישי שלה ב"מלכת המדבר". בחרתי לקרוא לפרק "לצאת מחושך לאור", כיון שחשתי שהחושך והאור שלובים זה בזה בנפשה של יהודית, כשלרגע היא חיה בחדר את הכאב על בנה שנהרג, וברגע אחר היא רואה את היופי שיש לעולם להציע, את ה"אור" שנגלה לה במהלך המסע של "מלכת המדבר". 

לקריאת הפרק מתוך הספר

על הכותבת - רותי שפר

רותי שפר היא פסיכולוגית קלינית. בעברה שילבה עבודה במגזר הציבורי עם עבודה פרטית. כיום עובדת בקליניקה פרטית בלבד. מחברת הספר "רוצה להיות מלכה, סוד קסמו של מסע 'מלכת המדבר'". 

לרכישה ולמידע נוסף על הספר

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי אבל ושכול

עוד מאמרים שיעניינו אותך