כולנו מכירים ילדים כאלה: כל בקשה קטנה, כל קושי, גורמים להם "להתפוצץ". אנחנו נוטים לחשוב עליהם בתור ילדים מפונקים, עקשנים ומניפולטיביים, ומשתמשים בשיטות של שכר ועונש כדי להגביר את המוטיבציה שלהם להתנהג כיאות.
הבעיה היא, שבמקרים רבים הגישה הזאת לא מצליחה. הילדים ממשיכים "להיתקע" מול הבקשות והמצבים הרגילים ביותר. הם חרדים, נרגזים, מתקשים להסביר מה מתסכל אותם ולא מצליחים לחשוב על פתרונות. במושגים קליניים, ייתכן שאובחנו אצלם הפרעות שונות, כגון היפראקטיביות, הפרעות קשב, דיכאון וכיו"ב.
בספר זה מציע ד"ר רוס גרין ראייה שונה של הילדים האלה: הקשיים שלהם, הוא טוען, נובעים מחסך התפתחותי בשני כישורים חיוניים: גמישות ועמידה בתסכולים. אם הם היו מסוגלים להתנהג יפה, הם כבר היו עושים את זה. בעזרת דוגמאות רבות מניסיונו הקליני והמחקרי מציג גרין גישה חדשה והומאנית, המאפשרת לעזור לילדים אלה בבית ובבית-הספר.
העקרונות הבסיסיים הם:
• צמצום העוינות בין הילד למבוגרים צפיית מצבים שבהם הילד עשוי "להתפוצץ";
• יצירת סביבה "נוחה למשתמש", שבה יש פחות סבירות לפיצוצים התמקדות בתקשורת ובפתרון בעיות, ולא בשכר ועונש;
• פיתוח כישורי חשיבה ושליטה עצמית אצל הילד, כך שיוכל להיות גמיש יותר ולהתנהל בצורה טובה יותר מול התסכול.
ד״ר רוס גרין הוא פסיכולוג ילדים קליני אמריקאי. הוא מחברם של מספר ספרים העוסקים בהתנהגות ילדים, הוגה מודל ההתערבות פתרונות של שיתוף פעולה ופרו-אקטיביות (Collaborative & Proactive Solutions ;CPS).