"הרושם הראשוני הוא הכי חשוב" אמרו לנו לא פעם לפני דייטים, ראיונות עבודה וכן הלאה. אך האם מדובר במיתוס חברתי או עובדה מציאותית? מחקרים רבים עסקו בשאלה זו ומצאו כי למידע המוצג תחילה יש נטייה גדולה יותר להשפיע על הרושם שנוצר לעומת המידע המוצג לאחר מכן. תופעה זו, הנקראת אפקט הראשוניות, הנה חלק מתחום הפסיכולוגיה חברתית, החוקר את האלמנטים המשפיעים על תפיסת האחר.
התופעה מומחשת בניסוי הבא: נבדקים חולקו לשתי קבוצות, כל קבוצה קבלה מספר תכונות אשר מתארות אדם מסוים. קבוצה אחת למדה שהאדם הוא אינטליגנטי, שקדן, אימפולסיבי, ביקורתי, עקשן וקנאי. הקבוצה השנייה קיבלה בדיוק אותו תיאור אך סדר התכונות הוצג בסדר הפוך. לכאורה שתי הקבוצות אמורות לשפוט את האדם באותו אופן, אך בפועל התקבלו תוצאות שונות: הקבוצה שנחשפה לגרסה הראשונה, בה התכונות מסודרות מהחיובי לשלילי, שפטו את האדם באופן חיובי יותר לעומת הקבוצה ששמעה את התכונות בסדר ההפוך.
מה גורם לאפקט הראשוניות?
ישנם שני הסברים אפשריים לתופעה:
הראשון הוא שברגע שאנשים מאמינים שהם קיבלו מידע מדויק הם נוטים שלא לשים לב למידע שבא אחריו. הדבר תלוי במוטיבציה של הנבדקים לעבד את כל המידע שהם מקבלים. דוגמא לכך היא ניסוי בו סטודנטים היו צריכים להביע את דעתם על אדם מסוים בהתבסס על מידע ראשוני. כאשר הנבדקים היו עייפים מנטאלית, לאחר מבחן באורך של שעתיים, הם נטו להסיק מסקנות במהירות, אך לא כאשר הם היו רעננים, ערניים ובעלי מוטיבציה להקדיש את תשומת לבם לנושא.
ההסבר השני הוא שברגע שלאנשים נוצר רושם מסוים, הם נוטים לפרש כל מידע מעורפל בהתאם לרושם הראשוני. לדוגמא, כאשר אנו אומרים על אדם חביב שהוא רגוע, נפרש זאת כעדין ושלו, אך כאשר נאמר על אדם אכזר שהוא רגוע, נפרש זאת כרשע, קר ומחושב.
ביבליוגרפיה
Brehm, S.S, Kassin,S & Steven,F.(2005). Social Psychology sixth edition. N.Y: Houghton Mifflin Company.