דיכאון אצל ילדים עשוי להתבטא בתחושות של עצבות, חוסר תקווה וייאוש, או בצורה עקיפה יותר, כמו בהתנהגות מסתגרת או עצבנית. על כן, טיפול מתאים יכול לסייע בהתמודדות עם תחושות אלו. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא כיצד מזהים דיכאון אצל ילדים ועל סוגי טיפול לדיכאון.
דיכאון הנה הפרעה אשר שייכת לקבוצה המכונה קבוצת "הפרעות מצב רוח". מדובר בהפרעה מאוד שכיחה, אשר פוקדת מבוגרים וצעירים כאחד. למצב של דיכאון אצל ילדים יש קווי דמיון רבים המזכירים דיכאון בבגרות, אך כמובן שישנם גם הבדלים דרמטיים לאור השוני בשלב ההתפתחותי וביכולות הרגשיות הנגזרות ממנו.
כיצד מזהים דיכאון אצל ילדים?
דיכאון אצל ילדים עשוי להתבטא במגוון דרכים, ישירות או עקיפות. כך למשל, הילד יכול להביע באופן ברור ומילולי תחושות של עצבות, חוסר תקווה וייאוש, או לבטא את תחושותיו בהתנהגות מסתגרת, מתוסכלת או עצבנית. הסימפטומים שיופיעו יכולים להיות תלויים גם באופי הספציפי של הדיכאון אצל אותו ילד/ה, אך הם כמובן תלויים גם בגיל ובשלב ההתפתחותי הרלוונטי (עד כמה הילד מסוגל לבטא את הרגשות שלו?).
לעיתים תתבצע בדיקה מקדימה במסגרת אבחון פסיכולוגי, שמטרתו למקד את הסיבות למצוקה. למשל, האם המצוקה הדיכאונית נובעת מתוך קושי נפשי או רגשי אחר, דוגמת הפרעת קשב וריכוז, לקות למידה או הפרעת חרדה? לאחר האבחון הראשוני, ניתן להמליץ על הכיווני הטיפולי בו כדאי לנקוט.
טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית (CBT)
פסיכותרפיה בגישה קוגניטיבית-התנהגותית הנה גישה טיפולית אשר מתבססת על ההנחה כי דיכאון נובע מדפוסי חשיבה שליליים, לצד התנהגויות לא אדפטיביות שנלמדו. טיפול בדיכאון אצל ילדים באמצעות גישה זו, מבקש לאתר את אותם עיוותי חשיבה של הילד אשר הובילו לתחושת הדיכאון, ולהראות לו כיצד המחשבות הללו מוטות ולא בהכרח משקפות את המציאות. למשל, מחשבות כגון "אף אחד לא אוהב אותי" עשויות להיות הכללות יתר אשר לא מאפשרות לילד לראות כי כן יש לו כמה חברים, גם אם לא הרבה. במקביל, המטפל יכול לעודד את הילד לבצע שינויים גם ברמה ההתנהגותית, כמו ליזום אינטראקציות עם ילדים אחרים. שינויים אלו יאפשרו למידה מתוך התנסות וכך יעזרו לו להאמין כי הוא לא תמיד חווה דחייה.
טיפול בגישה פסיכודינמית
טיפול בדיכאון אצל ילדים באמצעות פסיכותרפיה דינמית, מבקש להכיר את עולמו הפנימי של הילד באמצעות שפת המשחק. למשל, משחקים עם בובות או משחקי תפקידים, עשויים להבהיר את האופן שבו הילד מרגיש בקשר עם הוריו וחבריו. משחקי קופסא או משחקי כדור עוזרים להבין את האופן שבו הילד קשוב לחוקים, גמיש או נוקשה, פתוח או מופנם וכן הלאה. תוך כדי השתתפות במשחק ותוך כדי דיבור, המטפל מסייע לילד להבין ולעבד את המצוקה שלו, באופן שיוכל להקל עליו.
טיפול דיאדי, משפחתי וקבוצתי בדיכאון אצל ילדים
במידה והילד מתנגד לטיפול, או כאשר ההורים מבקשים לשכלל את יכולתם לסייע לו, מומלץ להיעזר במסגרת של הדרכת הורים. במסגרת ההדרכה, ההורים לומדים כיצד לתקשר עם הילד, לקדם את היכולת שלו לביטוי רגשי ולשיתוף במה שעובר עליו, וכן כיצד לארגן את סביבתו באופן שיקל עליו. במקרים בהם הסימפטומים של הדיכאון חריפים במיוחד, מומלץ להתייעץ עם פסיכיאטר לגבי מתן תרופות נגד דיכאון.
טיפול בדיכאון אצל ילדים מתאפשר גם באמצעות התמקדות בקשרים של הילד עם הסביבה. כך למשל, טיפול דיאדי מתרכז בקשר בין ההורים לילדם הצעיר, ומסייע להם להבין בזמן אמת כיצד לתקשר עמו. טיפול משפחתי מתרכז בקשר של הילד עם כל אחד בני משפחתו, ובתפקוד הכולל שלהם כקבוצה. כמו כן, טיפול בדיכאון בילדים באמצעות טיפול קבוצתי (בקבוצה התואמת את גיל המטופל) מספק לילד מרחב בטוח להתנסות ולשיתוף הדדי, תוך ליווי והדרכה של המנחה.
מקורות
Cicchetti, D., & Toth, S. L. (1998). The development of depression in children and adolescents. American psychologist, 53(2), 221
Carlson, G. A., & Kashani, J. H. (1988). Phenomenology of major depression from childhood through adulthood: analysis of three studies. The American Journal of Psychiatry