פסיכולוגיה חינוכית הנה ענף מקצועי אשר מתמקד ברווחה הנפשית של ילדים ומתבגרים המשולבים במוסדות החינוך השונים. פסיכולוגיה חינוכית מתרכזת במפגש בין הפרט למערכת החינוך, כאשר אלו אשר מתמקצעים בתחום מסייעים למנוע, לאתר ולהעניק טיפול והכוונה במצבי קושי ומצוקה נפשית, במסגרת של עבודה רב-מערכתית.
פסיכולוגיה חינוכית - מה מקנה ההכשרה?
לימודי פסיכולוגיה חינוכית מספקים לפרט הכשרה בתור פסיכולוג חינוכי, איש טיפול אשר משתלב במערכת החינוך ומקדם את הבריאות הנפשית של תלמידיה. במסגרת לימודי פסיכולוגיה חינוכית רואים במערכת החינוך מעטפת מרכזית בחיי ילדים ומתבגרים, אשר משפיעה ומעורבת בעולמם הרגשי, הקוגניטיבי, ההתנהגותי והחברתי. לימודי פסיכולוגיה חינוכית מעניקים לפרט ידע נרחב אודות התנהלות מערכת החינוך והממשק שלה עם התלמידים והוריהם. ההכשרה של פסיכולוגיה חינוכית מקנה ידע מקצועי אודות אבחון של סוגי מצוקות נפשיות, למשל של הפרעות נפשיות המופיעות בילדות לצד אבחון קשיי למידה או הפרעות קשב וריכוז למיניהן. כמו כן פסיכולוגיה חינוכית מקנה כלים לפעילות מחקרית בתחום, לצורך קידום גוף הידע התיאורטי והמעשי בנושא.
פסיכולוגיה חינוכית - תחומי העיסוק בשטח
אלו המקבלים הכשרה במסגרת של פסיכולוגיה חינוכית לרוב עובדים בתור פסיכולוגים חינוכיים במוסדות הלימוד השונים של משרד החינוך. לתפקיד זה תחומי אחריות רבים ומגוונים. בין היתר, פסיכולוגים חינוכיים עובדים מול מורים ואנשי סגל נוספים בבית הספר ובמערכת החינוך, ומקנים להם ליווי בכל הקשור להיבטים הפסיכולוגיים של ההוראה, ולהבנה ואיתור של סימני מצוקה בקרב ילדים, והתאמת המערכת החינוכית כדי שזו תוכל לסייע להם (למשל שיבוץ בכיתות לחינוך מיוחד). הם מנסחים תכניות התערבות לטיפול ולמניעה במגוון מצבים, למשל בנושא בריונות, בעיות סביב דימוי גוף, התמכרות לחומרים ועוד. פסיכולוגים חינוכיים מבצעים התערבויות ישירות, בשגרה ובחירום, הכוללות ליווי טיפולי של ילדים במצוקה, כולל הדרכת הורים בחלק מהמקרים. העבודה מתבצעת מול יחידים ובקבוצה.
פסיכולוגיה חינוכית – אודות תהליך ההכשרה בישראל
בדומה למסלולי הכשרה נוספים בפסיכולוגיה, כגון פסיכולוגיה שיקומית או פסיכולוגיה קלינית לסוגיה, פסיכולוגיה חינוכית נלמדת במסגרת של תואר שני במוסד אקדמי מוכר, לאחר לימודי תואר ראשון בתחומי הפסיכולוגיה ו/או החינוך. בחלק מהמקרים לימודי פסיכולוגיה חינוכית מתקיימים בפקולטה לחינוך של האוניברסיטה, בחלקם בפקולטה לפסיכולוגיה, כאשר לצד לימודי פסיכולוגיה חינוכית ישנה וריאציה של לימודי פסיכולוגיה חינוכית קלינית במסגרתם ניתנת העמקה נוספת בתחום הטיפול והאבחון של הפרעות נפשיות. לימודי פסיכולוגיה חינוכית נמשכים כשנתיים וכוללים הגשת עבודה גמר (תזה). אלו המסיימים תואר שני בלימודי פסיכולוגיה חינוכית נדרשים לעבור מסלול התמחות בן שנתיים במשרה מלאה או בן 4 שנים בחצי משרה, הכולל התמקצעות בתור פסיכולוגים חינוכיים במסגרת מספר מוסדות חינוך. לא פעם ההתמחות של פסיכולוגיה חינוכית נמשכת זמן רב יותר, בשל הדרישות הרבות של מסלול ההתמחות. בסיום התמחות של פסיכולוגיה חינוכית מתקיימת בחינת סיום, ועם צליחת הבחינה מקבלים הבוגרים רישיון בתור פסיכולוגים חינוכיים עצמאיים.