כמעט לכל אחד מאיתנו יש יעדים, מטרות וחלומות שטרם מומשו או הוגשמו. חלק מהאנשים חולמים על שינוי קריירה, פתיחת עסק אישי או שיפור דרמטי של תפקודם בתחום התעסוקתי. חלקם מעוניינים בשיפור הישגיהם כספורטאים או אומנים. לאחרים יש חלומות הממוקדים בהיבטים יומיומיים יותר, כביסוס אורח חיים בריא, מציאת זוגיות או רכישת יכולת טובה יותר לניהול כספים.
יעדים אלו נחווים פעמים רבות כחלומות בלתי ניתנים להשגה: הרי מה הסיכוי לערוך שינוי קריירה בגיל ארבעים עם שלושה ילדים? עד כמה אנחנו יכולים להאמין שאחרי שנים של דיאטות כושלות פתאום נצליח לבסס אורח חיים המבוסס על ספורט ותזונה נכונה? על אף שלנו עצמנו לא פעם קשה להאמין באפשרות להגשמת חלומות והשגת יעדים מסוג זה, אימון אישי הוא התערבות ייעוצית המכוונת למתן מענה בדיוק לקשיים מסוג זה. בכתבה זו נתאר מהו אימון אישי, מה עושים במסגרת אימון אישי, מתי כדאי לפנות אל אימון אישי ואיך לבחור בין אימון אישי לבין טיפול פסיכולוגי.
אימון אישי וטיפול פסיכולוגי הן התערבויות בעלות אופי שונה מאוד (כפי שיתואר בהמשך) ולמרות זאת, כדי להבין את הרציונל העומד מאחורי המסגרת של אימון אישי יש לחזור אל זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה.
התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד היתה, לדבריו שלו עצמו, תיאוריה פוגעת ומטלטלת עבור החברה המערבית המודרנית. זאת, מאחר ופרויד הכניס אל השפה ואל החשיבה המערבית את מושג הלא מודע ובכך יצא נגד התפיסה לפיה בני אדם הם יצורים שקולים ורציונליים הפועלים על סמך חשיבה אובייקטיבית. פרויד הציע כי אנו מופעלים על ידי דחפים וקונפליקטים בלתי מודעים, ותפיסתו היוותה את הבסיס להתפתחות מגוון שיטות טיפוליות המתבססות על התבוננות ועיבוד באזורים הבלתי מודעים בנפש הכוללים דחפים מיניים ותוקפניים, רשמים מחוויות טראומטיות ודפוסי רגש וחשיבה הקשורים בחוויות בין אישיות קשות ומטלטלות.
למרות התרומה המשמעותית של תפיסה זו לטיפול במגוון רחב של הפרעות נפשיות ורגשיות (למשל, טיפול במצבי דיכאון או חרדה), קמו לגישה זו גם מתנגדים. אחת התפיסות אשר התגבשו אל מול התפיסה הפסיכואנליטית היא התפיסה שייצג מרטין זליגמן, מייסד זרם הפסיכולוגיה החיובית. זליגמן, אשר עבודותיו התפרסמו בשנות ה-90', ביקר את הפסיכולוגיה הקלאסית על התמקדותה בקשיים ובהיבטים השליליים ל האישיות. הוא יצא מהנחה כי לאנשים יש כוחות ופוטנציאל גדילה וייסד זרם פסיכולוגיה אשר התמקד בהעצמה, צמיחה אישית וחוסן אישי. זרם זה היווה בסיס למגוון התערבויות ייעוציות שביניהן אימון אישי.
אימון אישי הוא תהליך ייעוצי אשר יוצא מהנחה כי אנשים מחזיקים בכוחות ויכולות אשר מאפשרים להם להגשים את מטרותיהם ולממש את חלומותיהם. למרות זאת, לא כל אדם מצליח לממש יכולות אלו ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלו. בהתאם, אימון אישי הוא התערבות ייעוצית אשר מכוונת לסייע לאנשים בריאים ובעלי יכולות תפקודיות תקינות לפעול באופן יעיל וממוקד להשגת היעדים שהציבו לעצמם. כמו כן, אימון אישי מהווה מסגרת בה המתאמן יכול לבחון אסטרטגיות להתמודדות עם המכשולים הניצבים בדרכו למימוש יעדיו.
חשוב להדגיש כי אימון אישי מבוסס על ההנחה שהכוחות והידע הדרושים להשגת המטרה אינם מצויים בידי המאמן אלא בידיו של המתאמן עצמו. במסגרת אימון אישי, המאמן מבנה מסגרת הממקדת את המתאמן ומסייעת לו לשמר מוטיבציה לאורך זמן ולמקד את פעילותו בהשגת היעדים שהציב לעצמו- אך מתוך תחושה שהמתאמן זקוק לליווי והכוונה, בעוד שהיכולות עצמן כבר מצויות בידיו.
מתוך תפיסה זו, אימון אישי התגבש כהתערבות ייעוצית ממוקדת ותחומה בזמן המבוססת על תהליך מוגדר, מעבר למטרה אשר הביאה את המתאמן הספציפי לפנות לתהליך של אימון אישי.
תהליך האימון
כאמור, אימון אישי הוא תהליך ייעוצי אשר מכוון לבניית מסגרת בה המתאמן יוכל לפעול ביעילות להשגת מטרותיו. מטרות רלוונטיות למסגרת של אימון אישי יכולות לגעת למגוון היבטי חיים בחיי המטופל שביניהם התחום התעסוקתי, הפיננסי, התפקודי, הלימודי והאישי.
אימון אישי סטנדרטי הוא תהליך ממוקד הכולל 10-12 מפגשים, כאשר בחלק מהמקרים מתקיים בין הפגישות קשר טלפוני/אי-מיילי המאפשר למתאמן לעדכן על צעדים והתקדמויות. עם זאת, התחום של אימון אישי התפתח בשנים האחרונות והחל לכלול גם תהליכים ממושכים יותר הכוללים ליווי של המתאמן לאורך תקופות ממושכות יותר.
אימון אישי מבוסס על מספר שלבים מרכזיים: הגדרת מטרות, זיהוי והתמודדות עם מכשולים אפשריים, הגדרת יעדי משנה ויישום.
הגדרת מטרות
אימון אישי הוא בבסיסו התערבות המכוונת להשגת מטרות ובהתאם, השלב הראשון של אימון אישי יתמקד בזיהוי והגדרת יעדיו של המתאמן. חלק מהאנשים הפונים אל אימון אישי מגיעים עם מטרות מוגדרות וברורות (פתיחת עסק, ירידה במשקל, סגירת המינוס בבנק), אך אחרים מגיעים ללא מטרה מוגדרת אלא מתוך תחושה של תקיעות וחוסר סיפוק אשר טרם תורגמו למטרה ספציפית. בהתאם למקום בו נמצא המתאמן, המסגרת של אימון אישי תאפשר למתאמן לנסח ולהגדיר את מטרותיו האישיות באופן ברור וקונקרטי. כחלק מתהליך זה, המאמן יקפיד לכוון את המתאמן להגדרת מטרות ריאליות הן מבחינת המטרות עצמן והן מבחינת לוחות הזמנים. כמו כן, הוא יסייע למתאמן לנסח מטרות אשר תואמות את ערכיו ואת סדרי העדיפויות שלו. כך, למשל, תהליך של אימון אישי יכלול לא רק הגדרה וניסוח של המטרות בתחום הקריירה, אלא גם התבוננות במיקומן של מטרות אלו ביחס להיבטים אחרים בחיי המתאמן כחיים משפחתיים, תחומי עניין נוספים וכן הלאה.
זיהוי קשיים ומכשולים פוטנציאליים
אימון אישי הוא אמנם תחום המדגיש את כוחותיו, יכולותיו ונקודות החוזק של המתאמן, אך מבלי להזניח את ההכרה בקיומם של קשיים וחסמים העלולים להקשות על מימושם. כאשר אדם פונה אל אימון אישי, הוא מגיע בדרך כלל מתוך תחושה שאינו מצליח להוציא לפועל את מטרותיו ובדרך כלל- מסיבות טובות אשר במסגרת אימון אישי ניתן לזהות. קשיים ומחסומים בדרך להשגת מטרות אישיות עשויים לנבוע מגורמים פנימיים ו/או חיצוניים. גורמים חיצוניים נוגעים להיבטים כמשאבים כספיים, עומס, התנגדות סביבתית והיעדר ידע מתאים, ואילו גורמים פנימיים נוגעים להיבטים כחששות, דימוי עצמי נמוך, היעדר אסרטיביות, דחיינות וכן הלאה. במסגרת אימון אישי המתאמן והמאמן בוחנים יחד את הגורמים הפנימיים והחיצוניים אשר מהווים ועלולים להוות מכשול בדרכו של המתאמן להשגת מטרותיו. בהתאם לקשיים המזוהים, המאמן והמתאמן מקיימים תהליך יצירתי של היערכות להתמודדות עם קשיים אלו. כך, למשל, אימון אישי יכול לכלול אימון להגברת האסרטיביות, זיהוי דרכים לרכישת ידע החסר מתאמן, הכוונה למציאת טיפול תרופתי מתאים להפרעת קשב המעכבת את הביצועים האישיים, סימולציות והכנה לשיחות עם משקיעים, בני משפחה או אנשים אחרים אשר יש לגייס לתהליך וכן הלאה.
הגדרת יעדי משנה
שלב מרכזי בתהליך של אימון אישי הוא הגדרת יעדי המשנה אשר יטוו את דרך הפעולה של המתאמן ויסללו מסלול התקדמות ריאלי אל המטרה. יעדי המשנה יהיו תמיד יעדים ריאליים, קונקרטיים ומוגדרים בזמן אשר יספקו למתאמן מסגרת פעולה ברורה ומוגדרת עם פוטנציאל הצלחה גבוה. כך, למשל, אימון אישי המכוון להגדלת העסק האישי יכלול יעדי משנה כבדיקת אפשרויות פרסום, הגדרת אוכלוסיות יעד אליהן יש לפנות, גיוס עובדים רלוונטיים, פנייה למשקיעים פוטנציאליים וכן הלאה, ואילו אימון אישי המכוון להשלמת לימודי תואר הנגררים לאורך שנים יכלול יעדי משנה כפינוי ימים קבועים ללימודים, פנייה אל אנשי מקצוע/מורים פרטיים, קיום שיחה עם בן הזוג וגיוס עזרתו בנושא וכן הלאה.
יישום והוצאה לפועל
באופן טבעי, החלק המרכזי בתהליך של אימון אישי הוא היישום והוצאתן לפועל של הפעולות הדרושות להשגת יעדי המשנה והמטרה הסופית. לאחר שיעדי משנה הוגדרו ותוזמנו, אימון האישי נכנס אל שלב ההוצאה לפועל בו המתאמן מתחיל לפעול להשגת יעדי המשנה אשר הציב לעצמו. בשלב זה, האימון האישי משמש הן כמסגרת היוצרת שגרה של מחויבות להשגת היעדים והן כמרחב להתבוננות, תכנון והתמודדות עם מכשולים ואתגרים המקשים על עמידתו של המתאמן ביעדים. בדומה למחסומים וקשיים שזוהו מראש, הקשיים המזוהים מעובדים ונבחנים במסגרת האימון האישי, והמאמן מכוון את המתאמן למציאת פתרונות פנימיים וחיצוניים אשר יקדמו את מטרותיו.
אימון אישי הוא התערבות ייעוצית ממוקדת ומכוונת מטרה אשר מסייעת למתאמן לבנות שגרה של פעולה להשגת מטרותיו. בהתאם, אימון איש קוסם לאנשים רבים החווים חוסר סיפוק וחוסר שביעות רצון סביב היבטי חיים שונים. אלא שבפועל, בדומה להתערבויות ייעוציות וטיפוליות אחרות, אימון אישי מתאים לאנשים מסוימים ואינו מתאים לאנשים אחרים. באופן כללי, ניתן לומר כי אימון אישי מתאים לאנשים העונים לקריטריונים הבאים:
בריאות נפשית תקינה: אימון אישי הוא התערבות ייעוצית ולא טיפולית ובהתאם, הוא מתאים לאנשים אשר אינם מתמודדים עם מצוקות נפשיות, קונפליקטים או ממצבים מתמשכים של סבל נפשי.
יכולת תפקודית טובה: אנשים רבים פונים אל אימון אישי עקב קושי למצות את הפוטנציאל שלהם בהיבט חיים ספציפי. אימון אישי אכן מתאים לאנשים הרוצים לשפר את תפקודם בהיבט חיים מסוים, אך חשוב להדגיש כי אימון אישי אינו מתאים לאנשים המתמודדים עם קשיים מקיפים וכוללניים בתפקוד.
יכולות בין אישיות סבירות ומעלה: אימון אישי מבוסס על יצירת שיתוף פעולה פורה וחיובי בין המאמן למתאמן ובהתאם- אימון אישי מתאים לאנשים בעלי יכולות בין אישיות טובות המסוגלים לבסס קשר בין אישי חיובי ונינוח. לעומת זאת, אימון אישי אינו מתאים לאנשים החווים קשיים משמעותיים ביצירת ושימור קשרים חיוביים. זאת מאחר וקשיים אלו עשויים להגביל את יעילות התהליך האימוני ומעבר לכך- לטשטש את הצורך בפנייה אל טיפול פסיכולוגי אשר יאפשר עיבוד מעמיק של מקור הקשיים הבין אישיים והשגת שינוי נפשי מעמיק בהקשר זה.
כוחות ומוטיבציה לשינוי: כאמור, אימון אישי מתאים לאנשים אשר מתקשים- מסיבות פנימיות או חיצוניות- לפעול להשגת יעדיהם והגשמת חלומותיהם. אימון אישי מתאים לאנשים אשר למרות קשיים אלו, מחזיקים בכוחות ובמוטיבציה אשר נכונים להקדיש משאבים חיצוניים ופנימיים יאפשרו להם לפעול לעריכת שינוי משמעותי בחייהם.
מתוך התבוננות בקריטריונים אלו, ניתן לזהות גם למי אימון אישי אינו מתאים: אימון אישי אינו מתאים לאנשים אשר מתמודדים עם קשיים רגשיים ונפשיים, היעדר כוחות, קשיים משמעותיים בתחום הבין אישי, קשיים תפקודיים או מגוון רחב של קשיים בתחומי חיים רבים. אימון אישי אינו מתאים לאנשים המתמודדים עם מצבים אלו מאחר והוא מצריך כוחות ויכולות אשר לא פעם חסרונם הוא שמביא למצבם ולקשייהם.
החקיקה הנוגעת לעיסוק בתחום של אימון אישי אינה חד משמעית, וכיום החוק אינו קובע מי רשאי ומי אינו רשאי להציע שירותי אימון אישי. עם זאת, מרבית האנשים המציעים את שירותיהם בתחום של אימון אישי מתחילים לעסוק בתחום רק לאחר שעברו הכשרה תיאורטית ומעשית בתחום של אימון אישי. הכשרתם של המעוניינים לעסוק בתחום של אימון אישי מכשירה אותם ללוות את תהליכי השינוי וההתקדמות של המתאמנים בהיבטי חיים רבים ומגוונים, כאשר לא נדרש מהמאמן ידע ספציפי בכל תחום בו יציע שירותי אימון אישי. יחד עם זאת, מאמנים רבים מעדיפים להציע שירותי אימון אישי בתחומים בהם יש להם ידע מוקדם. כך, למשל, אנשים העוסקים בתחום התזונה בוחרים פעמים רבות ללוות תהליכי אימון אישי המתמקדים בהרזיה ובבניית אורח חיים בריא, ואילו מאמנים הבאים מהתחום העסקי בוחרים ללוות תהליכי אימון אישי הקשורים לתחום הקריירה.
לצד זאת, חשוב להדגיש כי מאחר והתהליך של אימון אישי מתבסס על אמונה בכוחותיו של המתאמן ועל ההנחה כי הוא בעל היכולת לפתור את קשייו בעצמו- המאמן אינו יוצא מהנחה לפיה עליו לספק למתאמן פתרונות המבוססים על ידע קודם שלו בתחום, אלא על תפיסה לפיה עליו לספק לו מסגרת יעילה ומקדמת בה יוכל למצוא את דרכו האישית והיצירתית לקידום מטרותיו.
על אף שהתחום של אימון אישי שונה באופן מהותי מתחום הטיפול הפסיכולוגי, אנשים רבים המרגישים צורך בעריכת שינוי בחייהם מתלבטים בין פנייה אל אימון אישי לבין פנייה לטיפול. הסיבה לכך היא שגם אימון אישי וגם טיפול פסיכולוגי הם התערבויות המבוססות על שיחה ומכוונות להשגת שינוי משמעותי בחיי המטופל. עם זאת, חשוב להבחין בין אימון אישי ובין טיפול ולזהות מתי יש צורך בכל אחת מההתערבויות.
טיפול פסיכולוגי, או פסיכותרפיה, הוא התערבות טיפולית אשר מכוונת להשגת שינוי רגשי, נפשי, התנהגותי ו/או בין אישי סביב מצבים של הפרעות רגשיות (מצוקה נפשית, דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה ואכילה רגשית, התמכרויות, דימוי עצמי נמוך), קשיים בין אישיים (בדידות, קונפליקטים, קושי במציאת זוגיות) ובעיות התנהגותיות (התקפי זעם, חוסר התמדה בקשרים/מקומות עבודה, היעדר תפקוד). בהתאם, הכשרתו של פסיכולוג או פסיכותרפיסט כוללת רכישת ידע תיאורטי ומעשי הקשור להיווצרות ולשינוי דפוסי יחסים, התנהגות, חשיבה ורגש בלתי יעילים הגורמים למצוקה או קשיים בתפקוד. במסגרת טיפול פסיכולוגי, הגורמים אשר הביאו להתפתחות הקשיים מעובדים באופן שמהווה בסיס לשינוי נפשי מעמיק המשפיע על חוויתו ותפקודו של המטופל במגוון היבטי חיים. כך, למשל, כאשר מטופל מגיע אל טיפול פסיכולוגי על רקע חוסר מיצוי תעסוקתי, קושי ביצירת קשר זוגי ותחושה כללית של מצב רוח ירוד מתמשך- הכשרתו של המטפל מאפשרת לו לזהות את גורמי העומק העומדים תחת קשיים אלו (דימוי עצמי נמוך, הפנמת תפיסה שלילית של יחסים בין אישיים, פחד לא מודע מביטויי אסרטיביות וכד'), לחקור עם המטופל את מקורם ולחתור להשגת שינוי נפשי.
אימון אישי, לעומת זאת, אינו מתמקד בחקירת גורמי עומק העומדים בבסיס קשיים של המתאמן אלא בהיבטים הקונקרטיים אותם הוא מבקש לשפר ולשנות. במובן זה, אימון אישי חותר להשגת שינויים התנהגותיים, הקניית מיומנויות ספציפיות ושיפור התפקוד בהיבטים נקודתיים ולא להשגת שינוי נפשי מעמיק. בהתאם, הכשרתו של מאמן אינה מקנה לו ידע והבנה של קשיים וקונפליקטים רגשיים.
לאור ההבדלים המהותיים בין אימון אישי לבין טיפול פסיכולוגי, הפנייה אל אימון אישי כאשר יש צורך בטיפול עשויה לא רק שלא להועיל אלא גם להקשות על המתאמן. במקרים בהם יש צורך בטיפול פסיכולוגי, הניסיון להתמודד עם אתגרי חיים מסוימים מבלי לגעת בגורמים הרגשיים המגבילים את האדם עלול להסתיים בכישלון אשר יביא לתסכול, פגיעה בדימוי העצמי ותחושות אשמה אשר עלולים להעצים את הקושי הרגשי. למשל, אדם עשוי לפנות אל אימון אישי מתוך רצון לשפר את תפקודו התעסוקתי מבלי לזהות שקשייו התעסוקתיים נובעים מסימפטומים דיכאוניים מתונים ומחוויות חברתיות טראומטיות אשר גרמו לו לאמץ עמדה פאסיבית ומרצה בקשרים בין אישיים. במצב זה, המסגרת של אימון אישי עשויה אמנם "לדחוף" את האדם להתקדמות ולהרחבת הרפרטואר ההתנהגותי, אך אלו עשויים להביא דווקא לצבירת התנסויות חברתיות שליליות נוספות מאחר והם מגרים חוויות וזיכרונות טראומטיים אשר המסגרת של אימון אישי אינה מהווה מסגרת יעילה ומתאימה להתמודדות עמם. כמו כן, הפנייה אל אימון אישי במצבים בהם יש צורך בטיפול פסיכולוגי עשויה לטשטש את הצורך בפנייה אל טיפול נפשי ובכך לעכב את קבלת הסיוע המתאים ולאפשר את העמקתם ושימורם של הקשיים.
בדומה, פנייה אל טיפול פסיכולוגי כאשר האדם מעוניין, למעשה, פנייה אל אימון אישי, עלולה להביא לתחושה של תסכול ואכזבה.
כאמור, אימון אישי הוא שם כולל למגוון התערבויות אימוניות המכוונת להשגת שינוי בהיבטי חיים שונים ומגוונים. אימון אישי לבוגרים המעוניינים בשינוי בחייהם הוא ההתערבות האימונית הקלאסית אך עם השנים התפתחות גם התערבויות אימוניות נוספות שביניהן אימון אישי למתבגרים, אימון אישי לילדים ועוד.
על רקע התרחבותו של התחום של אימון אישי למגוון רחב של היבטי חיים, התפתחו גם שיטות אימון אישי למתבגרים. אימון אישי למתבגרים מתבסס על ההנחה כי גם בני נוער מתמודדים עם משימות ואתגרים בהם הם מתקשים לא פעם לעמוד. משימות ואתגרים אלו עשויים לגעת בהיבטי חיים שונים בחיי המתבגר כתחום החברתי, הלימודי והתפקודי. אימון אישי למתבגרים מבוסס על יצירת שיתוף פעולה בין המתבגר למאמן אשר יאפשר למתבגר לקדם יעדים שחשובים לו כהרחבת פעילותו החברתית, תפקוד לימודי יעיל יותר, שמירה על אורח חיים בריא או ניהול נכון ויעיל יותר של תפקודו לאור קיומה של הפרעת קשב וריכוז. יתרונו של אימון אישי למתבגרים הוא שהוא מבוסס על הפיכת המתבגר לשותף פעיל, מרצון, בקידום יעדיו ותפקודו. זאת, בניגוד למצבים בהם ההורים הם שהופכים לאחראיים על קידום יעדיו ותפקודו של המתבגר. לצד זאת, גם במקרה של אימון אישי למתבגרים חשוב מאוד לזכור כי אימון אישי אינו תחליף לטיפול ואינו מהווה מענה מתאים ומקצועי לקשיים רגשיים, חברתיים ונפשיים: אימון אישי מתאים לבני נוער בריאים, מתפקדים ובעלי יכולות חברתיות סבירות, אשר הם והוריהם מעוניינים בשיפור תפקודם בתחום ספציפי. לעומת זאת, אימון אישי אינו מתאים לבני נוער המתמודדים עם קשיים רגשיים (דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה וכד'), דימוי עצמי נמוך, בעיות התנהגות, התמכרויות או קושי ביצירת ושמירת קשרים בין אישיים משמעותיים וחיוביים.
הרעיון של אימון אישי למתבגרים זוכה לאהדה מסוימת לאור העובדה שמתבגרים נמצאים ב"חצי הדרך" בין ילדות לבגרות ואכן מצופים לקחת אחריות על החלטותיהם ותפקודם בהיבטי חיים רבים. אימון אישי לילדים, לעומת זאת, הוא רעיון שנוי במחלוקת. יש הטוענים כי אימון אישי יכול לסייע לילדים לשנות באופן אקטיבי הרגלים ודפוסי התנהגות בלתי יעילים, ויש שטוענים כי בגילאים המוקדמים שינוים אלו מצויים באחריות ההורה, וכי הכנסת מאמן אישי לתמונה אינה עונה על צרכיו ההתפתחותיים של הילד. כמו כן, המתנגדים לרעיון של אימון אישי לילדים טוענים כי כאשר הילד אינו מצליח לתפקד באופן משביע רצון או חווה מצוקה/קשיים חברתיים וההורים אינם מצליחים לסייע לו- סביר להניח כי יש צורך בפנייה אל טיפול פסיכולוגי ו/או הדרכת הורים, ולא אל אימון אישי.