תפריט נגישות
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

למה תקווה בזמני משבר וחידלון? התקווה כמגדלור של חוסן

למה תקווה בזמני משבר וחידלון? התקווה כמגדלור של חוסן

פרופ' מולי להד

הרב לורד יונתן זקס ז"ל, לשעבר רבה הראשי של בריטניה אמר, "אופטימיות היא האמונה שהעולם משתנה לטובה; תקווה היא האמונה שביחד נוכל לשפר את העולם. אופטימיות היא סגולה פסיבית, תקווה אקטיבית. לא צריך אומץ כדי להיות אופטימי, אבל צריך הרבה מאוד אומץ כדי להיות עם תקווה".

בתקופות משבר, מושג התקווה מתגלה כעמוד יסוד התומך ביחידים ובקהילות במצוקה. תקווה היא לא רק משאלה פסיבית לשיפור אלא כוח פעיל ודינמי אשר עשוי להניע חוסן, לטפח רווחה רגשית ולעורר פתרונות פרואקטיביים. תקווה היא המוטיבציה לשאוף ולהתמיד במיקוד במטרות, ובמסלולים או בדרכים שניתן לתכננם להשגת מטרות אלו. מבט כפול זה הופך את התקווה לכוח רב עוצמה בעתות משבר, שכן הוא לא רק מחדיר אמונה בעתיד טוב יותר אלא גם מעודד מאמצים יזומים להגשים את העתיד הזה.

ההשפעה הפסיכולוגית של תקווה

בתקופות קשות, התקווה משמשת חיץ פסיכולוגי נגד מתח, חרדה ודיכאון. מחקרים מצביעים על כך שאנשים עם תקווה נוטים יותר לעסוק בפתרון בעיות ודרכי התמודדות מסתגלות, המשפרות את החוסן הנפשי שלהם. חשיבה 'תקוותית' מקדמת רווחה נפשית על ידי:

1. הפחתת תחושות חוסר האונים – תקווה מובילה לעשייה, אשר מטפחת תחושת שליטה.

2. הגברת המוטיבציה – תקווה דוחפת אנשים להגדיר מטרות משמעותיות ולהתמיד בשאיפה להשיגן, אפילו אל מול מכשולים משמעותיים.

3. שיפור בוויסות רגשי – תקווה עוזרת לנהל רגשות שליליים ולקיים רגשות חיוביים, מה שמוביל לתוצאות טובות יותר של בריאות הנפש.

4. בריאות הנפש – רמות גבוהות יותר של תקווה מקושרות לרמות נמוכות יותר של חרדה ודיכאון.

ההשפעה הפיזיולוגית של תקווה

בנוסף להשפעותיה החיובית על היבטים נפשיים ורגשיים, לתקווה גם השפעות פיזיולוגיות:

הפחתת מתח – תקווה יכולה למתן את השפעות הלחץ על ידי קידום תחושת שליטה וציפייה חיובית.

תפקוד חיסוני – מחקרים מראים שתקווה יכולה לחזק את המערכת החיסונית, לשפר את הבריאות הכללית והרווחה.

אריכות ימים – מחקרים מצאו קורלציות בין תקווה לתוחלת חיים מוגברת, ככל הנראה בשל השפעתה על הבריאות הנפשית והפיזית.

טיפוח תקווה בזמנים קשים – גש"ר מאח"ד

בנייה ושמירה על תקווה בזמנים קשים דורשים מאמץ ואסטרטגיות מכוונות. לכן, יש ליצור תכנית ברורה ובת ביצוע כדי להגיע ליעדים. שכן, תכנית ברורה מספקת תחושת כיוון ומטרה, הגורמת לתוצאה הרצויה להיראות בת השגה יותר. מודל החוסן גש"ר מאח"ד מספק דרכים מעשיות לטפח תקווה:

ג=גוף

היה פעיל גופנית – הליכה, ספורט אקטיבי או תרגילי יוגה והרפיה. זאת, לצד אכילה מאוזנת וזמני מנוחה ושינה מוגדרים.

ש=שכל

הגדר יעדים ריאליים – חלוקה של יעדים ארוכי טווח למשימות קטנות וניתנות להשגה. הצלחה ביעדים קטנים יותר עשויה לבנות ולחזק תקווה.

ר=רגש

התמקדו בסיפורים חיוביים – הקיפו את עצמכם בחדשות חיוביות ובסיפורים של חוסן והתאוששות, אשר ככל הנראה יעוררו תקווה ויספקו מודלים ודוגמאות להתמודדות מוצלחת.

מ"א= מערכת אמונות

תרגלו הכרת תודה – רוחניות, שמירה על טקסים משפחתיים ואחרים, זיהוי האתגר בקושי והפיכת המשבר לסיכוי. חשבו באופן קבוע על ההיבטים החיוביים של חייכם והעריכו אותם, גם בזמנים קשים. הכרת תודה עשויה להעביר את המיקוד ממה שלא בסדר למה שקיים וניתן לשפר ולטפח.

ח= חברה

הישארו מחוברים – שמרו על קשרים חברתיים חזקים עם משפחה, חברים וקהילה. השתמשו במערכת תמיכה חברתית ובמצבים בהם תחושות חוסר התקווה הופכות לקשות מנשוא, פנו לעזרה מקצועית וחפשו תמיכה מאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. טיפול יכול לספק כלים ואסטרטגיות לבנות מחדש את התקווה.

מצד שני, במידה ואתם חשים תקווה ומסוגלות, בחנו מי זקוק לעזרתכם. תמיכה באחר מעלה תחושת יכולת וזו חיונית לשמירה על תקווה וחוסן.

ד= דמיון

עשייה ויצירה – עסקו במגוון אומנויות כגון כתיבה, תנועה, יצירה, מוזיקה. הסיחו דעתכם, צפו בתוכניות מצחיקות בסדרות, השתמשו בהומור ומצאו פתרונות חליפיים, דמיון מודרך ועוד.

לסיכום, ברגעים האפלים ביותר, התקווה מאירה את הדרך, ומזכירה לנו שעתיד טוב יותר אפשרי ובהישג ידנו.

על הכותב – פרופ' מולי להד

פרופ' מולי להד בעל שני תארי דוקטור, פסיכולוג רפואי מדריך, פסיכולוג חינוכי מומחה, פרופ' אמריטוס בחוג לפסיכולוגיה במכללה האקדמית תל חי, מומחה בעל שם עולמי לטיפול בטראומה, מצבי משבר, מיקוד בכוחות, פסיכותרפיה ודרמה תרפיה, מייסד ונשיא של מרכז משאבים, וכן יועץ למשרדי ממשלה ולארגונים בעולם בנושא חוסן ושיקום קהילות. פרופ' להד מחבר ועורך של 35 ספרים בתחום ההתמודדות במצבי לחץ ומשבר, מחבר שותף עם עפרה אילון של מודל גש"ר מאח"ד לאמידת החוסן, ועם מיקי דורון את פרוטוקול SEE FAR CBT לטיפול בפסיכוטראומה. חתן 6 פרסים יוקרתיים בתחום ביניהם: פרס הסתדרות הפסיכולוגים בישראל, פרס אדלר של ביה"ס לעבודה סוציאלית בתל אביב, פרס ספיר ופרס ארגון הבריאות העולמי WHO בשיתוף ויצ"ו העולמית.

אנשי מקצוע בתחום

טיפול במצבי משבר

עוד מאמרים שיעניינו אותך