הטיפול ביצירה והבעה (טיפול באומנויות או תרפיה באומנות)
הוא טיפול פסיכולוגי/רגשי לכל דבר.
אני מוסיפה לו אמצעים שונים מתחומי האומנות,
כדי לאפשר לך להביע את עצמך
בדרכים נוספות, מלבד מאשר בשיחה.
המטרה שלי בטיפול היא לתת לך כלים
להבין את עצמך טוב יותר, ולהצליח לפעול
בנחישות רבה יותר כדי להשתחרר
מהתחושה של תקיעות בחיים.
להגשים את השאיפות שלך, לממש את היכולות שלך
ולחיות חיים מלאים ומספקים בכל תחומי החיים.
בשונה ממסגרת הטיפול ה"רגילה", השימוש באמצעי הבעה שונים ומגוונים מאפשר
לעקוף את המילים ולהגיע ישירות למקום הלא מודע. היצירה יוצרת סביבה בטוחה
שבה גם מטופלים יותר "סגורים", מרגישים בנוח לבטא רגשות, קשיים ופחדים.
אני מאמינה שבכל אחד טמונה יצירתיות, גם אם עמוק בפנים. לכן, הטיפול
בקליניקה מציע מגוון כלים אמנותיים: מסיפורים וכתיבה (ביבליותרפיה),
דרך דרמה ועד ציור ופיסול, כך שכל אחד יכול לבחור את הערוץ היצירתי המתאים לו.
כבר בפגישה הראשונה נבחן יחד האם ובאיזו מידה הטיפול באמצעים האמנותיים
מתאים לך. כך ניתן יהיה למצוא את המינון המתאים, היעיל והנכון עבורך,
גם אם אין לך משיכה טבעית או נטייה מובהקת לסוג אומנות כלשהו.
כדי שאוכל לטפל באנשים עברתי את כל מסלול ההכשרה, בלי לפספס אף תחנה..
PhD דוקטורט בתחום הביבליותרפיה, אוניברסיטת בר אילן - ארכיטיפ האמהות והאם הגדולה
M.A תואר שני (בהצטיינות) בטיפול וייעוץ באומנות, ביבליותרפיה, אוניברסיטת חיפה
עם תיזה בנושא מיקוד שליטה הישגי-לימודי כפונקציה של מודל סיפורי
B.A תואר ראשון במדעי ההתנהגות, אוניברסיטת בן-גוריון
לימודי תעודה בטיפול ביצירה והבעה, אוניברסיטת חיפה
לימודי תעודה בטיפול דינמי ממוקד באמצעות אומנויות, תלפיות
מדריכה מוסמכת ביה"ת - האיגוד הישראלי לתרפיה על-ידי יצירה והבעה
במהלך השנים עבדתי במספר מסגרות טיפוליות, ורכשתי הרבה מאוד ניסיון מעשי
בטיפול פרטני וקבוצתי:
בבית-חולים רמב"ם, במחלקה הפסיכיאטרית למבוגרים טיפלתי בחולים בדיכאון,מאניה-דיפרסיה, סכיזופרניה, אנורקסיה ועוד
בתוכנית שיקום נשים צעירות ונערות, בשיתוף עם משרד הרווחה ורשת אורט, טיפלתי בנערות עם קשיים התנהגותיים ורגשיים, קשיי תיפקוד
בבתי ספר של משרד החינוך טיפלתי בילדים עם לקויות למידה בקשת רחבה של קשיים רגשיים, ובמרכז ללקויות למידה בחיפה
במרכז להתפתחות הילד בבאר-שבע וביחידה להתפתחות הילד בשוהם בשיתוף עם קופות החולים
במרכזי טיפול פרטיים טיפלתי בילדים להורים גרושים, ילדים מאומצים ובמגוון של קשיים חברתיים וקשיי קשב וריכוז
כיום, אני משלבת בין טיפולים פרטניים בקליניקה הפרטית שלי
לבין פעילות אקדמאית:
כראשת המחלקה לתואר שני בביבליותרפיה במכללת סמינר הקיבוצים
כמנחה סמינר קליני לסטודנטים לביבליותרפיה במכללת סמינר הקיבוצים
כמרצה בתחום של מיומנות וקשיים חברתיים במשרד החינוך
כמדריכה את המדריכות של המחלקה לביבליותרפיה במכללת סמינר הקיבוצים
וכלקטורית בהוצאת ספרים של אוניברסיטת חיפה
פרקים בספרים שפיטים
בר זקן, ש' (2021). אדונית השמיים והארץ: שלושה קולות של דמות האם-תיאור מקרה. בתוך צ' טימור (עורכת), הורות מכל הכיוונים. תל-אביב: מכללת סמינר הקיבוצים ומכון מופ"ת.
וקנין א' ובר זקן, ש' (2023). קריאה להורות: עבודה טיפולית עם הורים הנעזרת בקריאה וכתיבה. בתוך א' וקנין וש' בר זקן, (עורכות), דרך מילים: קריאה וכתיבה כמרחב טיפולי. תל-אביב: כרמל ומכללת סמינר הקיבוצים.
בר זקן, ש' (2023). ערבית מדוברת: עקרונות הטקסט התרפויטי המותאם לחברה קולקטיבית. בתוך א' וקנין וש' בר זקן, (עורכות), דרך מילים: קריאה וכתיבה כמרחב טיפולי. תל-אביב: כרמל ומכללת סמינר הקיבוצים.
בר זקן, ש' (2020). "היה היה פעם...": שימוש במעשיות לפענוח דפוסי נפש תרבותיים - טיפול ביבליותרפי רגיש תרבות. בין המילים כתב עת לטיפול באמצעות אומנויות, 17.
בר זקן, ש' (2018). אִמָּהוּת כביטוי להבניה תרבותית: ניתוח השוואתי יונגיאני של מעשיות רוסיות ופרסיות. גילוי דעת, 14, 110-83.
וקנין, א' ובר זקן, ש' (2018). "ככה יודעת מומו להקשיב": תרומתם של תהליכי קריאה וכתיבה לתהליכי הדרכה. טיפול באומנויות: מחקר ויצירה במעשה הטיפולי, 9.
מדריכה מוסמכת מטעם יה"ת
מדריכה בכירה