*אני פסיכולוג קליני בכיר (מורשה להדריך פסיכולוגים בפסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה מטעם משרד הבריאות) ומטפל משפחתי וזוגי בכיר (מדריך מטפלים משפחתיים מוסמך) מטעם האגודה הישראלית לטיפול במשפחה.
* מומחה בטיפול אינטגרטיבי (פרטני, משפחתי וקבוצתי) בילדים ומבוגרים באמצעות משחק ופעילות יצירתית. בין תחומי הטיפול: התמודדות הילד עם משברים במשפחה, גירושין, מחלה ומוות; פחדים וחרדות; בעיות התנהגות ואלימות (בשיתוף עם גן הילדים או בית הספר) ; חוסר ביטחון וקשיים בהשתלבות חברתית; ירידה בלימודים מסיבות רגשיות, פגיעה פיסית ומינית בילד; תגובות פסיכוסטמטיות; שיפור התקשורת בין הורים לילדים ובין אחאים, ועוד ועוד
* מומחה באבחון פסיכודיאגנוסטי מקיף לצורך הגשת דוחות לבתי משפט ולגופים אחרים לצורך קביעת משמורת, תביעות נזיקין , אימוץ, סיכון לעבריינות וכיו"ב
* מעביר סדנאות וקבוצות טיפוליות לילדים ומבוגרים. בין השאר, קבוצות לטיפול בשיפור הדימוי העצמי ולהשגת מימוש עצמי בתחומי הזוגיות וההתפתחות האישית והמקצועית
* מטפל זוגי
* מטפל פרטני
אני מתאים את שיטות ודרכי הטיפול למטופלים. לא עובד בשיטה אחת.
מטפל ומדריך גם באופן מקוון, באמצעות סקייפ וזום.
* מעביר תכניות הכשרה, קורסים וסדנאות למטפלים בתחום הטיפול האינטגרטבי בילד ומשפחתו באמצעות משחק באוניברסיטאות, מכללות וגופים ציבוריים בישראל, ארה"ב וארצות שונות באירופה. מחברם של ספרי יסוד ומאמרים רבים בתחומי הטיפול האינטגרטיבי , הטיפול במשחק במשחק והטיפול הרגיש להבדלי תרבות נוסף על עבודתי המקצועית אני כותב ספרי שירים וסיפורים לילדים ומבוגרים , כותב שירים ומלחין ומופיע כנגן מפוחית בלהקות בלוז שונות
לפני שעשיתי הסבה לפסיכולוגיה קלינית הייתי מרצה לבלשנות באוניברסיטאות לונדון, חיפה , תל אביב וירושלים.
כיום אני מומחה-מדריך בפסיכולוגיה קלינית (פסיכותרפיה ופסיכודיאגנוסטיקה) ומומחה בכיר (מדריך) בטיפול משפחתי וזוגי.
בעבר חבר הועד של האגודה הבינלאומית לטיפול משפחתי וחבר בועדת הכשרת המטפלים באגודה זו.
אני מנחה פורום של פיתוח תיאורטי ומחקר עם כמה מבכירי החוקרים והיוצרים בתחום הטיפול במשחק
במשך השנים פיתחתי מודל אינטגרטיבי רב-מערכתי, רגיש להבדלי תרבות, לטיפול בכלל ולטיפול בילדים באמצעות משחק בפרט. בתהליך הפיתוח שילבתי בין הידע שרכשתי במקצועי הקודם , שבו עסקתי בבלשנות תיאורטית, בלשנות אנתרופולוגית, התפתחות השפה אצל הילד, לוגיקה ופילוסופיה של המדע לבין הידע שרכשתי בתחומי הפסיכולוגיה הקלינית והטיפול המשפחתי וחקר המשחק .
פירסמתי חלקים שונים ממודל זה בספרים ומאמרים רבים בישראל ובחו"ל.
אני מרצה ומכשיר מטפלים בתכניות הכשרה מלאות וחלקיות במודל זה באוניברסיטאות ומוסדות הכשרת מטפלים בישראל, בארה"ב ובארצות שונות באירופה. הטיפול במשחק על רגל אחת מאת - שלמה אריאל המושג "טיפול במשחק" מתייחס לטיפול פרטני, משפחתי או קבוצתי שבו המשחק משמש כאמצעי מרכזי להשגת המטרות הטיפוליות ולתקשורת בין המטופלים וביניהם לבין המטפלים.
באמצעות הטיפול במשחק ניתן לסייע למטופלים המציגים מיגוון רחב של קשיים כגון הפרעות התנהגות, קשיים בתפקוד ובתקשורת הבין-אישית על רקע גנטי, התפתחותי או סביבתי , תגובות רגשיות כגון חרדה ודיכאון, תגובות פוסט טראומטיות לאירועים קשים כגון, גירושים, אלימות במשפחה ומחוץ למשפחה, מוות של אדם קרוב, ניצול מיני , מתחים על רקע של הגירה ויחסים בין קבוצות שונות באוכלוסיה , קשיי הסתגלות לבית ספר ולמסגרות חינוכיות אחרות ועוד. מה היתרונות היחסיים של טיפול במשחק? נגישות לילדים קטנים. בטיפול מהסוג המקובל, המבוסס בעיקר על שיחה, ילדים קטנים מתקשים להשתתף בתהליך באופן מלא בגלל מגבלותיהם הקוגניטיביות והרגשיות. אפשר לעקוף מגבלות אלה אם הכלי הטיפולי העיקרי הוא מדיום ההבעה והתקשורת הטבעי לילדים – המשחק.
אפקטיביות. הטיפול במשחק מהווה כלי יעיל להשגת שינוי טיפולי. טיפול במשחק הוא לעיתים קרובות אפקטיבי וקצר מועד. חשיפת דפוסים סמויים בטיפול במשחק עולים אל פני השטח מחשבות, רגשות ויחסים סמויים שלא עברו את סף התודעה. לדוגמא, במשפחה שהיתה בטיפול משפחתי במשחק, אמו של הבעל, שגרה בדירת המשפחה, נהגה להתערב בחינוך הילדים על ידי האם. האחרונה היתה מתלוננת בפני בעלה, אבי הילדים, אבל הוא היה תמיד מצדד באמו. אבל במשחק דמיון משפחתי שעשה שימוש בבובות כפפה, כילה האב את זעמו בבובה המייצגת אישה זקנה המציקה לאישה צעירה ממנה.
המשחק חשף את רגשותיו הסמויים של הבעל, שלא העז לתת להם ביטוי שלא במשחק. עושר וגמישות. משחק בכלל ומשחק דמיון בפרט הם אמצעי הבעה ותקשורת עשירים וגמישים להפליא. המשחק עשוי ממילים, פעולות, עצמים וחומרים. פיסת בד יכולה להיות נהר וגזר עץ - לוויתן. הילד יכול להיות בעת ובעונה אחת גם הוא עצמו וגם משהו או מישהו אחר, נסיך או סוס או כל מה שעולה בדעתו. תפקידים ודרכי התנהגות יכולים להשתנות בגמישות ובקלות בהתאם לרצונותיו של הילד או המבוגר המשחק היכול ליצור מספר בלתי מוגבל של אירועים ומצבים באופן חופשי. .
אין מדיום טיפולי כה עשיר באמצעי הבעה ותקשורת כמו המשחק החופשי.
רשימה חלקית של פרסומיי האקדמיים והלא-אקדמיים באתר http://www.enjoymychild.com
ספריי המקצועיים האחרונים:
Ariel, Shlomo(2019). Integrative play therapy with individuals , families and groups. UK: Routledge.
Ariel, Shlomo (2018). Multidimensional therapy with families, children and adults. UK: Routledge.
אריאל, שלמה. (2014). משחקי דמיון של ילדים: ביקור בארץ הפלאות. קרית ביאליק: אח.
מכשיר ומדריך מטפלים בתחומי מומחיותי בישראל, ארצות שונות באירופה וארה"ב